Wethouder wacht lastige laatste raad.

Verkiezingen algemeen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Wethouder wacht lastige laatste raad.

Bericht door Redactie »

Wethouder wacht lastige laatste raad
www.destentor.nl door Pieter Steenbergen. dinsdag 16 februari 2010

OLDEBROEK - Wethouders André Maat (CDA) en Jan Klein (PvdA) bekleden vanavond voor het laatst het pluche van de gemeente Oldebroek. Rustig afzwaaien is er niet bij, de publieke tribune zal volzitten met paarden -en voetballiefhebbers........lees hier verder.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Wethouder wacht lastige laatste raad.

Bericht door Jan B. Kaiser »

Halfslachtigheid bij CU en PvdA troef in laatste raadsvergadering.

Het gaat over het hippisch centrum.
De raad (d.w.z. Christen Unie en de Pvda, de oppositie was tegen, de CDA voor uitstel) is akkoord gegaan met een geamendeerd, uiterst wollig gesteld voorstel van het college, waarin besloten wordt om de locatie Brandsweg aan te wijzen als de locatie waar onder 1 genoemde ontwikkelingen zich kunnen voordoen (onder 1 staat: “vast te stellen, dat er geen basis is voor het tot stand brengen van één Hippische Centrum Oldebroek met een meer dan lokale uitstraling en functie ondergebracht in één organisatie.” Met andere woorden er wordt een locatie aangewezen om ontwikkelingen, die niet haalbaar zijn, onder te brengen.

Punt 3 stelt: “de plannen te doen uitvoeren, waarbij medewerking verleend zal worden aan de huisvesting van NVR/PCO, door het bestemmingsplan Buitengebied 2007 op korte termijn nader uit te werken en, daarbij uit te spreken dat de gemeente Oldebroek er op toe zal zien dat NVR/PCO de benodigde grond in erfpacht kan verkrijgen om in eigenbeheer en voor eigen risico de benodigde voorzieningen tot stand te brengen.” Met andere woorden, de vraag wie zal betalen wordt niet door het college beantwoord, maar op het bord van de circa 60 leden van de gefuseerde paardenvereniging gelegd. Nu al weten wij en de raad dat zij dit niet zullen kunnen betalen en er dus allerlei uiterst onwaarschijnlijk constructies bedacht moeten worden (liefdadigheid van bijvoorbeeld stalhouder Henk van de Berg of misschien alsnog betaling van ruim een ton aan hem voor grond die de gemeente dan pacht (weiland en oprijlaan), hoewel de raad toch duidelijk te kennen heeft gegeven er verder geen geld in te willen steken. Niemand weet het antwoord.

Punt 4: “in fase 2 een wijziging van het Bestemmingsplan Buitengebied 2007 voor te bereiden en van de noodzakelijke ruimtelijke onderbouwing te voorzien, zodat er in de nabije toekomst voor de Heuvelruiters in planologisch opzicht geen belemmeringen zijn om op de onder 2 genoemde locatie hun nieuwbouwplannen te realiseren.” Dit punt was in eerste instantie door de Christen Unie uit de geamendeerde versie weggelaten, maar door de PvdA weer ingevoegd met enkele ontbindende voorwaarden, waarvan de juiste formulering mij thans niet meer voor de geest komt.
Dit ondanks het feit dat wethouder Veldhoen de kans zeer groot acht dat de pachtkamer de pachter van de grond, waarvan in punt 4 sprake is, in het gelijk stelt. Met andere woorden er kan in het geheel geen sprake zijn van fase 2 en toch wil de PvdA niet wachten op het moment dat de pachtkamer, die eind februari in zitting bijeenkomt en waarschijnlijk pas begin april een uitspraak doet. Wat dan de motieven zijn om niet te wachten tot de pachtkamer een uitspraak heeft gedaan, zoals het CDA voorstelde, zijn voor een buitenstaander geheel en al onduidelijk. Of speelt er wellicht iets anders?

Leest u nog een keer rustig over, en misschien nogmaals voor de derde keer.

Ik kan wel stellen dat de gedoogsituatie in juli vervalt en dat de dan regerende partijen er op toe zullen zien dat de NVR/PCO terugkeren naar een locatie die minder beladen is en meer in de buurt van Oosterwolde zal liggen. Wethouder Maat gaf overigens toe dat de gemeente geen bemiddelingspoging heeft ondernomen toen er problemen tussen de NVR/PCO en de nieuwe eigenaar in Oosterwolde (Stal van Dijk) waren gerezen. Dit gebrek aan initiatief heeft de gemeente derhalve ruim 100,000 Euro aan onderzoeken gekost of wel circa 1.500 Euro per lid van de rijvereniging. Wel een dure wethouder trouwens.

Mijn slotconclusie is dat de raadsleden van de Christen Unie en de PvdA niet capabel zijn om op het juiste moment de juiste beslissing te nemen en daarmee de doodsstrijd van het hippisch centrum nog even willen verlengen. Het was dan wel carnavalsavond, zo carnavalesk was ook de vertoning, maar helaas, als het morgen weer dag wordt dan zitten de inwoners van de gemeente, alsmede de rijverenigingen voor de zoveelste keer met een kater.

Wel waren er een stel blije voetballers op de tribune omdat een meerderheid van de raad (CU/SGP/VVD) teruggekeerd is op haar schreden en eindelijk akkoord is gegaan (misschien wel met de verkiezingen in het vooruitzicht) met inhoud geven aan hetgeen de ombudsman t.a.v. VSCO heeft besloten over de aanleg van een vierde veld. Er wordt 190.000 euro uitgetrokken., maar wel met de aantekening dat de andere sport- en muziekverenigingen hiervoor moeten bloeden, omdat het totaal budget hetzelfde blijft.

Jan B. Kaiser
rooie
Berichten: 17
Lid geworden op: do mei 07, 2009 23:34

Re: Wethouder wacht lastige laatste raad.

Bericht door rooie »

Heer Kaiser komt U eens met een oplossing!!!
Ik zie alleen maar gezeur hoe het fout gaat maar nooit een voorstel hoe het dan wel moet.
En trouwens dat gekat op de raad weten we nu ook wel.
Hoe vaak heeft U zelf in een gemeenteraad gezeten?? :?

met vr. groet Rooie
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Wethouder wacht lastige laatste raad.

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Rooie

Lees eens ons verkiezingsprogramma, daar worden verschillende oplossingen aangedragen.
Nee ik heb nooit in een gemeenteraad gezeten, maar wel een bedrijf geleid. Als ik dat bedrijf zo zou hebben geleid als degemeenteraad en het college dat in Oldebroek doen, dan was dit bedrijf geen lang leven beschoren geweest. En misschien vind je het gezeur. Ik vind het constructief oppositie voeren (weliswaar buitenparlementair) met in de afgelopen maanden toch enkele succesvolle resultaten, zoals de teloorgang van een miljoenen verslindende megalomaan hippisch centrum en het redden van bijna 200 bomen langs de Bovenheigraaf. En dat is nog maar het begin van ons "gezeur". Het volgende resultaat zal zijn dat de zittende coalitiepartijen naar huis gestuurd worden. En beste rooie, daar zul je wel een beetje licht rose van worden.

Jan B. Kaiser
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Wethouder wacht lastige laatste raad.

Bericht door Barry »

U verwijst naar het verkiezingsprogramma.

Uiteraard heb ik deze reeds gelezen, want als CU stemmer ben ik zeer ontevreden en mij aan het oriënteren. (vandaar mijn af en toe "rare" reacties).

Maar ik ben het met rooie eens, concrete oplossingen worden niet aangedragen, wel kreten over hoe het zou kunnen, maar een onderbouwing van het mogelijkmaken van deze kreten ontbreekt. Nu snap ik ook wel dat u niet alle geheimen wilt prijsgeven, maar ik heb uw "collega" Verberk ook gevraagd om bij één concreet onderwerp (het gemis aan een recreatieruimte bij Turfhorst) een achterliggende gedachte te tonen. Helaas was dit niet mogelijk.

U zult snappen dat zoekende kiezers zoals ikzelf graag in u willen geloven en daarom ook zoeken naar uw gedachten achter uw programma of "thema's" zoals u ze op de site van ABO noemt.
rooie
Berichten: 17
Lid geworden op: do mei 07, 2009 23:34

Re: Wethouder wacht lastige laatste raad.

Bericht door rooie »

Beste heer Kaiser,

"faciliteren van een nieuwe huisvesting van de Heuvelruiters (aan de Bovenheigraaf of op de huidige locatie) en zo nodig van de Noord-Veluweruiters cs.(bij voorkeur in Oosterwolde)."

Als U dit een oplossing vind voor het probleem dan vindt ik dit toch erg mager.
En wat betreft het runnen van een farmaceutisch bedrijf zal zeker een uitdaging zijn maar ik denk dat je toch wat meer in je mars moet hebben om een bestuurlijke functie in een gemeente te bekleden.
IK vind het dan ook infaam om telkens weer over de raadsleden en hun eventuele "fouten" te beginnen.
We zullen afwachten wat er met de verkiezingen gebeurd en als het zo mocht zijn dat U verkozen wordt om in de gemeenteraad te zitten dan mag U laten zien hoe het dan wel moet.


groet Rooie.

PS: de naam rooie heeft niets met mijn politieke voorkeur te maken. Het laatste zinnetje in Uw vorige reactie was dan ook overbodig.
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Wethouder wacht lastige laatste raad.

Bericht door Jan B. Kaiser »

Als we uitgewerkte oplossingen hadden gegeven dan had ons verkiezingsprogramma uit ten minster 50 pagina's bestaan. We geven in ons verkiezingsprogramma slechts de richting aan waarin gedacht wordt. Dat heeft overigens niets met geheim te maken, maar is uitsluitend een pragmatische kwestie. Om een antwoord de geven: de Turfhorst: ABO wil dat er een recreatieruimte komt en daarvoor ook de middelen vrijmaken. Onze ouderen in de gemeente hebben daar recht op. We dienen gewoon begrotingswijziging 25478 in.
U kunt natuurlijk niet verwachten dat ABO met de beperkte financiële middelen die beschikbaar stelt in luttelijk maanden een uitgewerkt plan op tafel legt hoe wel al onze voorstellen inhoud willen geven, maar u kunt er vanuit gaan dat ik er persoonlijk op toe zal zien, mocht de kiezer ons dat gunnen, dat de voorstellen terstond ter hand genomen worden en ter uitvoering gebracht. Wij hebben daat geen tien jaar voor nodig. Dat het geen loze praat is heb ik hierboven aangetoond met de voorbeelden van het hippisch centrum (was in mei vorig jaar in de raad nog een zgn. B-agenda stuk waarover niet gediscussieerd hoefde te worden) en de bomen langs de Bovenheigraaf.
U heeft nog twee weken de tijd om te vinden waar u op zoek naar bent, dus haast u.

Jan B. Kaiser
Jan B. Kaiser
Berichten: 161
Lid geworden op: di jan 26, 2010 17:13

Re: Wethouder wacht lastige laatste raad.

Bericht door Jan B. Kaiser »

Beste Rooie

Laat ik nu denken dat Rooie uw politieke voorkeur weergeeft, maar kennelijk heeft u slechts rood haar (of misschien wel een rode carnaval-neus).

Wat verwacht u anders met betrekking tot de huisvesting van de NVR/PCO. Ze moeten toch ergens onderdak hebben en dan bij voorkeur in Oosterwolde. Ik ben al wel met de voorbereidingen begonnen, maar kan daar natuurlijk eerst na de verkiezingen met zachte hand naar een oplossing toewerken. Zoals al op de locourant aangegeven wordt dit, qua emoties, een moeilijke klus.

Het is een misvatting dat je meer in je mars moet hebben om een bestuurlijke functie in een gemeente te bekleden. Bij een bedrijf gaat het om je eigen geld en worden besluiten op basis van de inkomsten en uitgaven genomen. Bij onjuiste besluiten gaat het bedrijf ter ziele. Bij de gemeente gaat het om andermans geld (dat van de burger) dat jaarlijks binnen blijft stromen en worden besluiten daar vaak genomen op niet bedrijfsmatig onderbouwde gronden. De gemeente blijft toch wel bestaan, wat er ook gebeurt, net als een regering, met of zonder bestuur. Zonder bestuur is vaak zelf beter, omdat er dan geen geld over de balk gesmeten wordt. Denk in landelijk opzicht bijvoorbeeld aan het miljarden verslindende straaljager project. Als er geen regering was geweest, waren de straaljagers ook nooit aangeschaft.

Het is niet infaam om op fouten van de openbare bestuurders te wijzen. Zij zitten in een glazen huisje en zijn derhalve publiekelijk verantwoording verschuldigd. Zo staat dit in de grondwet. Het zoul infaam geweest zijn als ik ze als persoon aangevallen had, maar dat is niet zo. Ik attaqueer ze slechts in hun hoedanigheid als openbaar bestuurder. Ik heb het er niet over of Wethouder Veldhoen als persoon al of niet de zondagsrust verstoord of dat wethouder Klein al of niet een jointje opsteekt achter het gemeentehuis of dat wethouder Maat of al niet naar de vrouwtjes kijkt.

Hoop je met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Jan B. Kaiser
Plaats reactie