Burgemeester spreekt zorg uit over vergrijzing vrijwilligers

Geef je mening hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Burgemeester spreekt zorg uit over vergrijzing vrijwilligers

Bericht door Redactie »

Positieve geluiden vergrijzing vrijwilligers.

Wezep 20 januari - Burgemeester Zielhuis sprak zijn zorg uit over de “vergrijzing” van vrijwilligers bij de verenigingen tijdens zijn kersttoespraak. De redactie van oldebroek.net is heeft een aantal vragen aan verschillende verenigingen en organisaties binnen onze gemeente gesteld. Van een aantal heeft de redactie antwoorden terug gekregen. Soms verrassende antwoorden die het negatieve beeld van de burgemeester niet teniet doen maar wel mogelijkheden tot een meer optimistisch beeld schetsen. Wel is duidelijk dat hier een inspanning voor gedaan moet worden.


Jaap Haanschoten, directeur van het Agnietencollege, geeft aan dat de leerlingen gestimuleerd wordt om dingen voor niets te doen. Op de school worden ook elk jaar acties door de leerlingen gehouden waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Al jaren achtereen voor het zelfde doel zodat de leerlingen mogelijk meer betrokkenheid krijgen met het project.
Ook Harken voor Helden de vragen gesteld. Ook hier is er een positieve en actieve benadering van de jonge vrijwilligers.
Bert Schipper, voorzitter van VSCO, ziet zelfs dat jongeren zich meer inzetten voor vrijwilligerswerk. Bij VSCO hebben ze een vrijwilligersbeleidsplan en een vrijwilligerscommissie. “Aan de hand van de 5 B’s (binnenhalen, begeleiden, behouden, belonen, beëindigen) doorlopen we nu het hele traject van de vrijwilliger en dat werpt haar vruchten af”. Bert Schipper ziet in de toekomst de maatschappelijk ontwikkelen wel als bedreiging voor de beschikbaarheid van vrijwilligers.
Een heel ander soort vereniging zijn de politieke partijen. De vragen ook gesteld aan de grootste partij van onze gemeente de ChristenUnie. Hier geen acuut probleem maar ze zien het probleem wel. Vooral het moeilijk vervullen van bestuursfuncties.

Conclusie en mening redactie:
Succes sportief of een andere manier zal zeker meespelen voor mensen om vrijwilligerswerk voor de vereniging te gaan doen. Als er iets is wat aanzet tot vrijwilligerswerk dan zullen de mensen ondanks hun drukke baan en andere zaken tijd maken voor vrijwilligerswerk. Opvoeding thuis op school of kerk zal hier zeker aan bij dragen. Verenigingen kunnen winst halen door gericht beleid te voeren. Als de redactie ziet dat een groot aantal sportende jeugd vaak meer dan 10 tot 15 uur met sport bezig zijn naast hun school, baan, werk en relatie. Dan moet er op latere leeftijd toch zeker een paar uurtjes voor vrijwilligerswerk vrij te maken zijn?

Hieronder kunt u alles nog eens nalezen en uw eigen conclusie trekken.
Reacties zijn natuurlijk welkom.


Burgemeester spreekt zorg uit over vergrijzing vrijwilligerswerk

Oldebroek 25 december 2006 – Tijdens de kersttoespraak van burgemeester Zielhuis, uitgezonden door de lokale omroep, spreekt hij grote zorg uit over vergrijzing van het vrijwilligers bestand.
Toch heb ik, mèt vele verenigingsbestuurders, zorgen over de toekomst van dat waardevolle verenigingsleven. Een vereniging kan immers alleen maar bestaan als het de beschikking heeft over een actief bestuur en de nodige vrijwilligers. En over dat laatste maak ik me zorgen. Veel verenigingen in onze gemeente hebben de beschikking over goed kader en de nodige vrijwilligers, maar tegelijkertijd hoor ik de zorg over het tekort aan met name jonge vrijwilligers. Dat is op zich best te begrijpen. Jonge mensen hebben het vaak zo ontzettend druk: ze moeten hard werken op soms ver van hun woonplaats liggende plaatsen, ze moeten nog studeren, ze hebben de zorg voor hun kinderen, er is tijd en ruimte nodig voor sociale en familiecontacten, en dan valt het niet mee om ook nog eens aan vrijwilligerswerk te doen. De vraag bekruipt me wel eens of we onze samenleving wel goed ingericht hebben wanneer jonge ( en oude) mensen het zó druk hebben. Een samenleving die alleen bestaat uit werken en nog eens werken is immers geen SAMENleving, d.w.z. een maatschappij waarin we sámen werken om het goede te bereiken. Ik hoop dat we onze maatschappij de komende decennia zo kunnen inrichten dat we ook een echte samenleving kunnen blijven.
Het woord vergrijzing heeft de redactie toegevoegd
Laatst gewijzigd door Redactie op zo jan 21, 2007 9:05, 7 keer totaal gewijzigd.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Vragen van redactie

Bericht door Redactie »

De redactie van www.oldebroek.net heeft onderstaande vragen aan verschillende verenigingen organisaties in onze gemeente voorgelegd. Som met een specifieke aanvulling in relatie tot hun functie, maar dat merkt u wel aan de antwoorden.

1. Herkend u dit probleem van vergrijzing binnen uw organisatie of vereniging?
2. Heeft uw vereniging/organisatie ook daadwerkelijk een tekort aan jonge vrijwilligers?
3. Brengt dit nu of in de nabije toekomst het goed functioneren van uw vereniging/organisatie in gevaar?
4. Voert uw vereniging/organisatie een beleid om jongeren tot vrijwilligers te stimuleren en zoja wat houdt dit in?
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Agnietencollege

Bericht door Redactie »

Jaap Haanschoten Agnietencollege:

1) In onze school hebben we daar geen last van. Of geen profijt van. Wij 'hebben' geen vrijwilligers. Wel merk ik , bij mijn eigen volleybalvereniging in Harderwijk, dat dit een groot probleem wordt. En als ik spreek met VZK in Wezep dan hoor ik af en toe die geluiden ook. Moeite met het bestuur voltallig krijgen.

2) idem 1

3) Tekort aan vrijwilligers brengt zeker de diverse clubs en verenigingen in gevaar. De kracht van bv. de sportverenigingen is: vrijwilligers die het belangrijk vinden om de club draaiende te houden. Als we op betalen over moeten gaan dan weet ik niet waar het eindigt.

4) Wij stimuleren wel om leerlingen gratis dingen te doen. Echte maatschappelijke stage is er nog niet, maar zit er wellicht aan te komen. Wij moeten onze leerlingen voldoende lestijd bieden, en een stage kan een mogelijkheid zijn.

Verder hebben wij natuurlijk betaald personeel.

Wel merken we dat jongeren toch liever een baantje zoeken bij de BONI dan training geven. Tenzij ze daar bv. voor betaald worden. Maar daar ga je dan al.
Laatst gewijzigd door Redactie op wo jan 10, 2007 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Harken voor Helden

Bericht door Redactie »

Colin Pelleboer Pr-bestuurslid Harken voor Helden:

Natuurlijk voorzien wij je graag van informatie. Jaarlijks hebben wij te maken met zo'n 100 vrijwilligers die voor 75% bestaat uit jeugd.

1. Zoals je kunt lezen herkennen wij de vergrijzing niet zozeer, maar dit komt omdat wij ons primair richten op de jeugd. De sport- en muziekevenementen spreken de jeugd aan. Onze stichting organiseert evenementen voor en door de jeugd. Doordat we zelf heel dichtbij de jeugd staan zijn ze beter te bereiken.

2. Nee, wij zien geen tekort aan vrijwilligers. Wel merken we vaak dat dezelfde mensen zich willen inzetten. Het is daarom belangrijk om de behoefte van de vrijwilliger te onderzoeken en daarop in te spelen. Iedereen kan een bepaald kunstje en voert deze graag uit. Hier moet je goed op inspelen.

3. Het is moeilijk te voorzien of de vergrijzing in de toekomst ook parten gaat spelen voor onze stichting.

4. Het belangrijkste voor vrijwilligers is waardering. Dit kun je dan ook nooit te goed doen. We hebben in het verleden wel prijzen uitgereikt als beste vrijwilligers, maar daarbij merkten we dat je anderen voor het hoofd kunt stoten. Vrijwilligers als onderdeel van de organisatie erkennen en laten zien dat er zonder hen geen bestaan mogelijk is, is onze belangrijkste motivatie. Daarnaast hebben we vrijwilligersfeesten georganiseerd, maar in verband met te hoge kosten hebben we dit later afgeschaft.

Tot slot, is de ondersteuning aan goede doelen voor veel vrijwilligers ook een motivatie. Daarom ondersteunen wij ook lokale doelen, zodat wij als gemeenschap een steentje kunnen bijdragen aan de samenleving.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bert Schipper voorzitter VSCO’61

Bericht door Redactie »

Bert Schipper voorzitter VSCO’61:
Graag wil ik reageren op de uitnodiging om een aantal vragen naar aanleiding van de nieuwjaarstoespraak van Burgemeester Zielhuis te beantwoorden. In mijn nieuwjaarstoespraak heb ik hier ook op ingehaakt. De betreffende passage tref je verderop aan.

Antwoord vraag 1:
Wij herkennen de vergrijzing binnen ons vrijwilligersbestand niet. Dat heeft volgens mij ook vooral te maken met de samenstelling van de vereniging. Van de ruim 600 leden zijn ongeveer 400-450 actief als spelend lid, waarvan ongeveer de helft bij de jeugd. De voetbalsport beoefenen op oudere leeftijd gaat vaak niet meer, zodat we automatisch te maken hebben met een leeftijdscategorie tot maximaal circa 50 jaar. Het merendeel is echter jonger dan 40 jaar. Wel blijven leden vaak trouw aan hun vereniging als niet-spelend lid. Daar zit wel een belangrijk potentieel voor vrijwilligerswerk, maar ook jongeren worden ingeschakeld voor het vrijwilligerswerk en juist de afgelopen jaren hebben wij gemerkt dat jongeren zich meer inzetten voor vrijwilligerswerk.

Antwoord vraag 2:

Uit de beantwoording van de bovenstaande vraag kun je opmaken dat wij niet specifiek een tekort hebben aan jonge vrijwilligers. Dat het vrijwilligerswerk voortdurend aandacht vraagt mag duidelijk zijn. Onze vereniging kent ongeveer 180 vrijwilligers en daarbinnen vinden continue mutaties plaats. Plaatsen die vervolgens weer opgevuld moeten worden. Gelukkig zetten jongeren zich in voor het trainen van de allerjongste jeugd bijvoorbeeld of het draaien van kantinediensten. Het spreekt voor zich dat het leeuwendeel van de vrijwilligers komt van uit de categorie senioren en dan zeker de niet-spelende leden, maar dat is inherent aan de tijdsbesteding. De sport vraag voor de spelende leden in de regel veel tijd, zodat daardoor het vrijwilligerswerk niet op de eerste plaats staat.

Een groter probleem zie ik in de maatschappelijke ontwikkelingen. Dat heb ik geschetst tijdens de nieuwjaarstoespraak en daarvoor verwijs ik je naar mijn passage uit de nieuwjaarstoespraak.

Antwoord op vraag 3:
De maatschappelijke ontwikkelingen brengen voor de toekomst het verenigingsleven in gevaar. Niet zozeer de inzetbaarheid van jonge vrijwilligers.

Antwoord op vraag 4:

Wij voeren niet specifiek beleid gericht op jongeren. Wel hebben wij sinds drie jaar een vrijwilligersbeleidsplan. Daarvoor hebben wij ook specifiek een vrijwilligerscommissie in het leven geroepen. Aan de hand van de 5 B’s (binnenhalen, begeleiden, behouden, belonen, beëindigen) doorlopen we nu het hele traject van de vrijwilliger en dat werpt haar vruchten af. In feite hebben wij momenteel niet een echt tekort aan vrijwilligers. Natuurlijk hebben wij hier en daar een vacature, maar in de regel hebben wij als dorpsclub niets te klagen.

Wat vaak wel wat meer moeite kost is de invulling van de bestuurlijke functies. Momenteel hebben wij alles weer bezet, maar dat is anders geweest. Het structureel binden met daarbij een behoorlijke verantwoordelijkheid is vaak een te groot opstakel voor veel mensen.


Passage uit mijn nieuwjaarstoespraak
Maar zeker veel steun ontvangen wij van de circa 180 vrijwilligers, waarvan kantinebeheerder Jannes ten Hove afgelopen jaar gekozen is tot vrijwilliger van het jaar en de Gouden Kanarie heeft overhandigd gekregen. En wij ontvangen ook veel steun van de vele commissies die actief zijn binnen de vereniging. Wij willen graag iedereen die op welke wijze dan ook betrokken is bij de vereniging heel hartelijk bedanken voor hun steun het afgelopen jaar en wij rekenen graag ook dit jaar weer op jullie krachtige steun, kennis en betrokkenheid. Voor het kantinepersoneel vanavond, maar ook voor alle vrijwilligers graag een daverend applaus als waardering.

Aansluitend op het verhaal van burgemeester Zielhuis nog even het volgende. Hij schrijft in het eerder gememoreerde artikel dat hij met vele verenigingsbestuurders zorgen heeft over de toekomst van dat waardevolle verenigingsleven. De vereniging kan, en ik citeer de burgervader, immers alleen maar bestaan als het de beschikking heeft over een actief bestuur en de nodige vrijwilligers. En over dat laatste maakt de burgemeester zich zorgen. Vooral de jonge vrijwilligers hebben het in de regel te druk. Hij besluit met het uitspreken van de hoop dat we onze maatschappij de komende decennia zo kunnen inrichten dat we een echte samenleving kunnen blijven.

Zoals jullie wellicht weten is één van mijn statements dat de kwaliteit van de vereniging bepaald wordt door de vrijwilligers. Je moet er over beschikken, maar zij moeten ook die kracht en kennis in zich hebben die nodig is voor de vereniging. Gelukkig hoeven wij in de regel ons niet direct bezorgd te maken om het aantal vrijwilligers, alhoewel vaak de invulling van het structureel vrijwilligerswerk wel enige moeite kost. Naar de toekomst toe zie ik die druk wel toenemen door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen, zoals: minder vrije tijd door de financiële voorzieningen, zoals aow, ww en pensioen, betaalbaar te houden. Dus ook het opschuiven van de pensioengerechtigde leeftijd. En natuurlijk het feit dat onze huidige economie volledig is ingericht op tweeverdieners. En in het kader van de eerder genoemde Wet Maatschappelijke Ondersteuning gaat de overheid qua zorg uit van in eerste instantie zelfredzaamheid, dan mantelzorg, dus hulp van familie of buren bijvoorbeeld, en daarna pas hulp via de hulpverlenende instanties. De tijd voor vrijwilligerswerk wordt hierdoor alleen maar beperkter en in dat opzicht ben ik het met onze burgervader eens dat de maatschappij anders ingericht moet worden om die kracht in de samenleving vanuit de verenigingen te kunnen waarborgen.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Ton van Leijen Christen Unie

Bericht door Redactie »

Ton van Leijen Christen Unie:
Vanuit fractie en bestuur samen beschouwd reageer ik als volgt.
1.a binnen ons bestuur is er af en toe wel zorg, maar zijn er toch
recentelijk weer 3 jonge bestuursleden bijgekomen;
1.b. als fractie hebben we geen ‘echte jeugd’in ons midden. Maar op de
kandidatenlijst staan wel verschillende jongeren.
1.c. kijken we naar de samenleving in het algemeen dan herkennen we de
problematiek zeker.
2. zie bij 1.
3. voor de bestuurlijke functies zou dit wel eens een groter probleem kunnen
zijn dan voor de fractie.
4. wij hebben wel af en toe het voornemen om íets te doen om jeugd te
betrekken, maar we hebben b.v. nu niet het plan om een jongerenafdeling op
te richten. Wel doen we graag mee aan b.v. voorlichtingsavonden voor
jongeren en op scholen rond verkiezingen.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Het beeld dat de geïnterviewden hierboven geven mag je toch over het gemiddelde als verheugend ervaren. Ik denk echter dat Burgemeester Zielhuis een breder beeld probeert te geven, wat ik ook in de woorden van ChristenUnie-fractievoorzitter Ton van Leijen meen te proeven.

Vrijwilligers in sportverenigingen en heel specifiek op jongeren gerichte organisaties, zullen nog geen levensgroot probleem zijn, maar als je kijkt naar vrijwilligers in zorgrollen o.i.d., dan zie je dat daar veel “minder-jonge” burgers hand en spandiensten verrichten. Het lijkt er op dat de gemiddelde leeftijd daar hoger wordt en dat er weinig jonge aanwas is.

Denk aan bestuurders voor buurtbussen, sociale activiteiten voor de echt ouderen, zieken en eenzamen en maaltijdbezorgers. De meer ideële vrijwilligers vormen vaak een bijna onzichtbaar, maar zo onbeschrijfelijk belangrijk onderdeel van een betrokken samenleving. Ik meen dat Burgemeester Zielhuis ook aan deze groep refereert.

Heb je ook aan dergelijke organisaties je vragen voorgelegd?

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

jeugd

Bericht door Redactie »

Allereerst dit: de PvdA Oldebroek mag natuurlijk ook deze vragen beantwoorden.

De redactie heeft de vragen bewust naar o.a. een aantal sportverenigingen gestuurd. Hier gaan volwassen vrijwilligers om met de jeugd. Hier kan natuurlijk alleen aandacht aan sport gegeven worden. Maar de verenigingen kunnen de jeugd ook meer meegeven. Zodat ze zich realiseren dat er veel meer gebeurt en moet gebeuren dan alleen te winnen.
Je kunt als redactie ook op zoek gaan naar bevestigingen van de zorg van de burgemeester. Maar dat lost helemaal niets op. Dus denk positief en probeer van elkaar te leren.

Gelukkig zijn er dus ook positieve berichten, zie VSCO en Helden.
Maar ook hier wordt er zorg over de toekomst uitgesproken.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Beste Martin, ik juich je initiatief en insteek ook toe!

M'n reactie geeft misschien een ook wat negatief beeld, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat ik toch vaak zorgwekkende geluiden hoor en ook zie dat de samenleving vaak meer "leving" dan "samen" uitstraalt. Iets waar ik me toch best wel openlijk zorgen over maak. Dat kan ik blijkbaar niet maar onder stoelen of banken steken.

Vrijwilligers zijn zo belangrijk. Vaak zijn ze heel onzichtbaar, totdat ze op een of andere manier wegvallen. Dan ontstaat er vaak een gat van jewelste.

Hierbij dan ook een pluim voor alle vrijwilligers die vaak de sociale fundering van onze samenleving vormen. Ik denk dat Ton van Leijen als vertegenwoordiging van politiek Oldebroek de vragen al kort maar krachtig beantwoord heeft. Daar hoef ik geen PvdA kleurtje overheen te gooien, lijkt me?

Keep up the good work!

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
Evert
Berichten: 3
Lid geworden op: za jan 20, 2007 22:15
Locatie: Wezep
Contacteer:

Vrijwilligers

Bericht door Evert »

Wil graag op de uitspraak van de burgermeester reageren en ben het deels met hem eens. Weet wel dat in deze razende maatschappij mensen geen tijd meer hebben voor andere dingen. merk het in mijn eigen buurt, in het verleden had de buurman ook nog tijd voor een praatje maar kijkt nu driftig op zijn klokje want er staan ander belangrijke dingen te wachten.

Wat vrijwilligers in onze gemeente betreft is het ook belangrijk hoe men als bestuur van sportverenigingen en andere instanties met deze mensen omgaan. We weten van ons zelf, wie werkt maakt fouten, maar loopt het soms uit de hand waarmee vrijwilligers de pijp aan maarten geven. Er zullen onder ons ook een aantal bij zitten die nare ervaringen aan vrijwilligerswerk hebben en nooit weer terug komen.

Wat de jeugd betreft sluit ik mij graag aan bij de voorzitter van VSCO 61 zoals ik al had vernomen een sterk beleid heeft staan. hopelijk is dat vast te houden en groeit het verder uit. Weet wel van mijzelf dat het ook veel bij de ouders zelf ligt. Waarom zou u zeggen, nou als een van de ouders al bij een sportvereniging of bij een instantie aan vrijwilligerswerk doet of een ander activitiet uitvoerd, dan gaan al snel de kinderen mee en bloeien later uit tot medewerker van een sportclub etc. . of andersom als de zoon of dochter actief is in de sport en ga maar door.

Kijk maar eens bij WHC, Owios, VSCO61, waar veel vaders leider zijn van een elftal. Het moet uit je hart en gevoelens komen om iets te betekenen voor de gemeenschap. Leest U maar eens het gedicht hier onder zou ik zeggen.

Wie werkt zich uit de naad en is tot laat in touw
met ’t onderhoud en de schoonmaak van menig clubgebouw?
Wie pompt er steeds de ballen op en doet de verwarming aan
wie laat de club niet in de kou staan?

Wie is toch die man
op wie men altijd rekenen kan
Wie is toch die vrouw
die werkt voor nop, maar zonder berouw

Die fietst naar de afspraak door regen en wind
die altijd weer een gaatje in de eigen agenda vindt
die door voor niets te werken menig clubkas spekt
die vaak als alles is opgeruimd pas weer vertrekt.

Een collecte loopt voor het goede doel
die oude mensen helpt met veel gevoel
bijspringt op de school van de kinderen
die de ergste nood bij een ramp helpt verminderen

die padden helpt oversteken
die mensen opvrolijkt, zo is gebleken
actief is in het kerkenwerk
en heel goed is in: samen zijn we sterk!!

hokken uitmesten van de kinderboerderij
altijd bij de organisatie van dorpsfeesten weer van de partij
die een brand helpt blussen
en zo zijn er onnoemlijk veel andere klussen….

Elke vrijwilliger zet zich op zijn eigen manier in
en maakt het een ander graag naar de zin.
In ’t grote of in ’t kleine, elke vrijwilliger maakt het verschil
en dat is eigenlijk wat dit gedicht zeggen wil

Die stille kracht, onmisbaar in onze maatschappij
vrijwilliger, vrijwilligster, die stille kracht ben jij!!
Daarom voor alle vrijwilligers, tenminste een keer per jaar
het petje af en alle handen op elkaar!

Door: E v 't IJssel
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Antwoord Heuvelruiters

Bericht door Redactie »

Hieronder de antwoorden van de Heuvelruiters op de vragen:

1. Nee, het probleem van vergrijzing kennen wij niet.
2. Nee, wij hebben geen tekort aan vrijwilligers.
3. Nee, het goed functioneren van de vereniging komt niet in gevaar.
4. Ja, wij voeren een beleid. Wij betrekken kinderen al bij taken van uit de vereniging, voorzover dit al in hun vermogen ligt.

met vriendelijk groet,

F.G. Koopman
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Rescueman
Berichten: 62
Lid geworden op: di mar 21, 2006 22:03
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Vragen van redactie

Bericht door Rescueman »

redactie schreef:
1. Herkend u dit probleem van vergrijzing binnen uw organisatie of vereniging?
Nee..
redactie schreef: 2. Heeft uw vereniging/organisatie ook daadwerkelijk een tekort aan jonge vrijwilligers?
Nee.. we net weer 20 nieuwe kandidaat vrijwilligers die de sollicitatie en selectie procedure in gaan.

redactie schreef: 3. Brengt dit nu of in de nabije toekomst het goed functioneren van uw vereniging/organisatie in gevaar?
Nee, wel zie je dat vrijwilligers gaan shoppen voor verschillende activiteiten.. Dat betekend dat we soms voor een bepaalde activiteit wel vrijwilligers te kort komen..

redactie schreef: 4. Voert uw vereniging/organisatie een beleid om jongeren tot vrijwilligers te stimuleren en zoja wat houdt dit in?
We hebben een onder leeftijdsgrens van 18 jaar.. We proberen juist door moderne initiatieven, dicht te blijven bij nieuwe ontwikkelingen.
We doen actief aan houding en gedrag van vrijwilligers en zorgen dat vrijwilliger trots zijn om wat ze doen en met elkaar bereiken..
We investeren veel in opleidingen van onze vrijwilligers en we verwachten ook wat terug..

Afbeelding Afbeelding
Peter Adema
[
Plaats reactie