‘Keten’ in Oldebroek

Geef je mening hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

‘Keten’ in Oldebroek

Bericht door Redactie »

‘Keten’ in Oldebroek

Bert-Jan Dokter en Jennifer Zoombelt gingen op ketentocht en kwamen de eerste avond niet verder dan Noordeinde.
Verslag van deze eerste ketentocht van de PvdA ers kunt u in zijn geheel lezen op de site van de PvdA. Klik hier

Hieronder een stukje uit het verslag:
Één ding is zeker. De jongeren zijn niet hét probleem, maar de problemen bevinden zich tussen de wensen en eisen van jongeren, volwassenen, omgeving, politiek, bestuur en maatschappij. Al die partijen moeten zich in dit proces bewust zijn van in ieder geval één uitgangspunt: leefbaarheid en passende verantwoordelijkheid voor iedereen. De uitdagingen liggen er, voor alle betrokkenen én voor ons.
Wat zou Bert-Jan hier precies mee bedoelen?
Laat het niet een erg rooskleurig verhaal zien?
Gaan ze alle keten in onze gemeente een bezoek brengen?
Is de jeugd niet beter af als ze naar de reguliere horeca gaan, waar toezicht is!
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Toekomst voor Oldebroekse keten niet JOP-pie

Bericht door Bert-Jan »

Het lijkt er niet op dat er behoefte is om over dit onderwerp te discussiëren? Het is en blijft echter een actueel onderwerp, zeker nu het weer op de raadsagenda staat in juni 2007.
Toekomst voor Oldebroekse keten niet JOP-pie
In de commissie vergadering Samenleving op woensdag 13 juni stonden de JOP’s, oftewel Jeugdketen op de agenda. De boodschap van Wethouder Maat aan de commissieleden leit niets aan onduidelijkheid over: In 2010 is het gedaan met de keten in Oldebroek als het aan het college ligt.
Lees hier verder op de website van de PvdA
Wat gaat de toekomst brengen voor keten, jongeren en dus de samenleving?

Ik ben nieuwsgierig naar genuanceerde meningen. Meningen waar we mee verder kunnen en die inzichten geven. Aanvliegroutes van jongeren, maar óók van volwassenen, want het gaat ons allemaal uiteindelijk aan.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Oosterwolde

Keten

Bericht door Oosterwolde »

De 'keten' op het platteland zijn zelden aanleiding tot klachten over overlast, omdat de bouwwerken meestal buiten de bebouwde kom staan. De meeste omwonen den hebben liever dat de jongeren onderdak zijn in de keet, dan dat ze buiten rondzwerven.
Kijk eens naar de hangjeugd in oldebroek bij het gemeentehuis, die als een stel wilden tekeer gaan daar en alles vernielen.
Op het platteland is het al langer gebruikelijk om je voordelig 'in te drinken' in een schuur of een oude caravan, voorafgaand aan een stap- avond in de commerciële horeca met dure consumpties.
Keten bevinden zich in een grijs gebied en onttrekken zich zodoende aan de huidige regelgeving.

Wat een heisa over de drankketen op het platteland. Die zouden niet brandveilig zijn, geen tapvergunning hebben en weet ik veel wat nog meer niet. Volgens mij zijn ze juist een zegen. Feesten is leuk, maar alleen voor wie het zelf doet. De mensen die in het dorp rondom de cafés wonen, hebben het dankzij die zuipketen vast een heel stuk rustiger. En schoner. Niets is zo smerig als ’s ochtends je krant uit de bus halen terwijl je je een weg door kots en urine moet banen.

Groeten uit Oosterwolde
Frits

Bericht door Frits »

Waarom de keten sluiten ?? Willen ze dan ook alle huizen sluiten waar in de weekende steevast jongeren bij elkaar komen om te drinken ?
Laat die keten toch staan, ze zorgen voor weinig overlast, staan vaak een eind buiten de bebouwde omgeving.
Als de keten gesloten worden, dan krijg je overal hangplekken. Jongeren gaan ergens anders hangen (gemeentehuis O'broek/ Aldi Wezep/ Winkelcentrum Wezep/ Dorpshuis) en noem maar op. Dit gaat gepaard met vernielingen en overlast.
Kortom laat de keten gewoon open... 8)
Gast

Bericht door Gast »

Mijn mening is ook dat de keten moeten blijven.
Waar moeten de jongeren anders heen?
Als je geen leuke activiteiten aanbied zoeken de jongeren zelf naar leuk tijdsverdrijf.
Zochten we daar allemaal niet naar toen we nog jong waren? :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Denk de horeca nu echt dat ze die keten kunnen laten verdwijnen zodat ze denken dat de jeugd wel bij hun komt.Laten ze dan eerst maar de prijzen aanpassen want alles is verschrikkelijk duur geworden.De jongens van mij mogen mijn zolder wel gebruiken als keet.Ik gun ze dat pretje wel.Zijn ze niet zo duur uit. :D :D :D
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

De eerste 3 reacties hierboven geven het beeld: 100% voor het in stand houden van de JOP’s, oftewel De Keten.

In die reacties ook enkele argumenten die ik hieronder weergeef en “beantwoord” met een reactie als “de advocaat van de duivel”, omdat ik me nu eenmaal kan bedenken welke reacties dit bij “de handhavende partij” oproept.
Wat een heisa over de drankketen op het platteland. Die zouden niet brandveilig zijn, geen tapvergunning hebben en weet ik veel wat nog meer niet. Volgens mij zijn ze juist een zegen.
De woordkeuzes “drankketen” en “zuipketen” zijn koren op de molen van de tegenstanders.

De brandveiligheid en de tapvergunning (of het ontbreken daarvan) zijn argumenten die juridisch gezien, in het geval van een procedure o.i.d., inderdaad tegen zouden werken. Geldt ook voor “de keet” op zich in het kader van bestemmingsplannen/bouwvoorschriften/wetgeving of dat soort zaken.
- De meeste omwonenden hebben liever dat de jongeren onderdak zijn in de keet, dan dat ze buiten rondzwerven.
- Als de keten gesloten worden, dan krijg je overal hangplekken. Jongeren gaan ergens anders hangen (gemeentehuis O'broek/ Aldi Wezep/ Winkelcentrum Wezep/ Dorpshuis) en noem maar op. Dit gaat gepaard met vernielingen en overlast.
- De mensen die in het dorp rondom de cafés wonen, hebben het dankzij die zuipketen vast een heel stuk rustiger.
Inderdaad, er moet wel iets te doen zijn voor jongeren, maar je maakt de belastingbetaler niet wijs dat jongeren op maatschappelijke kosten 100% vermaakt moeten worden of dat jongeren de hele dag maar in de watten gelegd moeten worden. Faciliteren is één ding, maar een stuk eigen inzet, creativiteit en organisatie vermogen van jongeren en/of omgeving zal ook verwacht worden.

Bovendien, als het vermaak dus direct of louter gerelateerd wordt aan drank, dan hebben we toch een flink probleem bij de hand met z’n allen. Ook als we jongeren met kratjes bier, breezers, wiet en condooms moeten “verstoppen in schuurtjes en bijgebouwen”, omdat we er anders zo’n overlast van hebben is in de volle breedte geen mooi maatschappelijk beeld wat neergelegd wordt.

Vernielingen en overlast zijn geen zaken waar je beloning voor kunt verwachten. Vernielingen en overlast zijn een heel eigen hedendaags probleem, waar ook een heel eigen én consequente aanpak voor nodig is.
Op het platteland is het al langer gebruikelijk om je voordelig 'in te drinken' in een schuur of een oude caravan, voorafgaand aan een stap- avond
Iets wat gebruikelijk is, is daardoor niet direct ook Oké. Bovendien zie je hier een reden dat de Horeca zich verzet. Wat je er ook van vindt, zij zien dit als volstrekt oneerlijke concurrentie en broodroof. Ook krijgen zij dan de ongemakken te verwerken van bezoekers die al (ruim) onder invloed bij hen komen “nadrinken”. Ook houdt dat dus in dat "de indrinkers" nog de weg op moeten om van indrink naar nadrink locatie te gaan en die locaties liggen vaak niet dicht bij elkaar, immers.
Keten bevinden zich in een grijs gebied en onttrekken zich zodoende aan de huidige regelgeving
Zo’n argument wordt vrijwel zeker als “een feitelijke onwaarheid” bestempeld. Keten vallen onder wet- regelgeving. “De tegenstanders” kunnen ongetwijfeld een stapeltje wetten, artikelen, verordeningen en regels opwerpen tegen dit argument.
Willen ze dan ook alle huizen sluiten waar in de weekende steevast jongeren bij elkaar komen om te drinken
Nee, dat kan niet. Als je binnen een bestaande woning zelf een ruimte inricht of gebruikt in dezelfde context als een jongerenkeet, dan is dat je eigen zaak als eigenaar/bewoner/verantwoordelijke. Zolang je dan geen wetten overtreedt (geluidsoverlast, illegale bedrijvigheid, problemen met buren/inwoners en ga zo maar door), kun je een hele kamer volstapelen met kratten bier en jongeren. Dat heeft ook een naam. Men noemt dat de “huiskamerkeet”. Toegestaan dus, met inachtname van gebruikelijke maatschappelijke waarden en wetgeving, natuurlijk.
Als je geen leuke activiteiten aanbied zoeken de jongeren zelf naar leuk tijdsverdrijf.
Zochten we daar allemaal niet naar toen we nog jong waren?
Klopt. Je kunt echter dan niet meteen verwachten dat overheid of samenleving vertier “bekostigt en inregelt” als dat gaat om het leveren van een onderkomen zonder toezicht, dat bedoelt is als een regelrecht jongeren café. Sport, muziek, maatschappelijke deelname, fietsen, wandelen, praten, vrijwilligerswerk, clublidmaatschap, bioscoop bezoek en dat soort zaken worden dan als tegenargumenten genoemd als “opties voor Leuk tijdverdrijf “. Daar kun je, spreekwoordelijk, op wachten.
Denk de horeca nu echt dat ze die keten kunnen laten verdwijnen zodat ze denken dat de jeugd wel bij hun komt. Laten ze dan eerst maar de prijzen aanpassen want alles is verschrikkelijk duur geworden.De jongens van mij mogen mijn zolder wel gebruiken als keet.Ik gun ze dat pretje wel.Zijn ze niet zo duur uit
Misschien dénken ze dat wel, maar de Horeca is maar één van de vele partijen in deze zaak. De Horeca prijzen is ook niet waar de discussie van de keten om draait. Dat zal hooguit gezien worden als een argument aan de zijlijn. Uw zolder beschikbaar stellen is weer de eerder genoemde “huiskamerkeet” en dát is geheel aan uzelf (zie eerdere opmerkingen).

Stof tot nadenken
Als de discussie losbarst tussen voor- en tegenstanders, dan zul je dus zien dat er echt sterke argumenten nodig zijn om de tegenstanders te overtuigen. Ik schat zeker in dat “de tegenstanders” (overheid, wethandhaving, horecavertegenwoordigers, belanghebbenden e.d.) het voordeel van de juridische weegschaal met zich mee hebben.

De overheid (de gemeente) loopt ook nog eens risico’s. Als zij al gedogen, dan betekent dat hardop gezegd dat ze overtreding van regels, wetten en/of rechterlijke uitspraken (oogluikend) toestaan. Gaat er onverhoopt wat mis, dan bijt ook de overheid flink in het stof. Om nog maar te zwijgen van verantwoordelijk gehouden bestuurders. Zij worden dan verantwoordelijk of aansprakelijk gehouden voor gevolgen. Ik roep even een voorbeeld als de Volendam cafébrand in herinnering op. De rest van de doemscenario’s kan iedereen er zelf bij “nacht-merrieën”, geloof ik?

Kijk, het is zo dat ik in mijn jeugd best ook een keet had willen hebben of bezoeken. Ik weet zeker dat het vreselijk gezellig zal zijn. Een heel eigen onderkomen met een heel eigen jongerensfeer. Zodra je echter op een negatieve manier opvalt met de keet, dan heb je een probleem. Wie er dan wát als negatief ziet, welke argumenten in de strijd gegooid worden en wat de uitwerking daar van is, dat is vers twee. Wel een heel belangrijk “vers”, zoals ik het inschat.

Ik had vroeger ook een eigen hangplek (wél met vrienden, hoor. Ik stond écht niet in m'n eentje :wink: ) en we “hingen” ook vaak rond in de huiskamer van ouders en zaten daar zeker niet braaf aan de Monopoly of kleurplaten in te tekenen, zeg maar. :roll:

Ook wij bespaarden op stap-kosten door zelf fris, chips, drank en wat al niet meer in te kopen bij de buurtsuper en zélf een feestje te bouwen in een beschikbaar gestelde huiskamer. Dat is helemaal niets nieuws. Ik denk zelfs dat het altijd wel zo zal gaan, maar dat kun je niet zomaar als legitieme reden voor elk onderwerp inbrengen, omdat niet elke situatie of behandeling dat toelaat.

Ik hoop dat ik met de “advocaat van de duivel” benadering een bijdrage lever aan de discussie en de manier waarop iedereen de zaak overdenkt. Uitspraken vanuit alle hoeken liggen er en er zullen er nog velen volgen. Uiteindelijk zal dat wél tot iets moeten leiden waar iedereen persoonlijk of zelfs juridisch mee leven kan. Er zijn nu eenmaal onmiskenbare factoren die dat afdwingen bij alle betrokken partijen. Het ligt nu eenmaal niet zo eenvoudig dat de lokale overheid daar zelf links- of rechtsom op kán beslissen. Dat is de nuance die ik probeer in te brengen.

Een groep mensen heeft argumenten vóór, een groep mensen heeft argumenten tégen en daar moeten alle partijen uiteindelijk uitkomen. Dat is het onvermijdelijke wat we onder ogen moeten zien in deze zaak.

Ik weet dat er mensen zijn die zullen zeggen dat het voor mij, vanuit politiek oogpunt gezien, niet slim is dat ik in het openbaar “de tegens” bespreek. Kans op politieke zelfmoord? We hebben echter met z’n allen een uitdaging op tafel liggen die ik wil benoemen. Don’t shoot the messenger, zeg ik dan maar. Spreken is zilver, zwijgen is té makkelijk, in dit geval.

Discussieer vooral verder! Ik lees een tijdje aandachtig mee, want ik heb al weer ruim voldoende ruimte in beslag genomen op dit forum. Ik vrees inmiddels een factuur van de beheerder voor extra serverruimte of overmatig dataverkeer :D

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
Oosterwolde

Keten

Bericht door Oosterwolde »

Wat een mediahype is er ontstaan rond de keten in de gemeente oldebroek. 'Alle keten worden over een kam geschoren' Er gaan verhalen rond over drankmisbruik die helemaal nergens op slaan. Zo zouden we de man op een avond zo een half kratje bier wegslaan. Echt grote onzin. We kunnen ons prima zelf in de hand houden. En als de brandweer en politie af en toe komen controleren is er toch niks aan de hand?'

En als inwoner van Oosterwolde vind ik het niet gek dat juist wij er negatief tegen aan kijken, zoals het zo mooi in de huis aan huis krant omschreven stond deze week, wat is er verder te doen in Oosterwolde???
We mogen blij zijn met een stichting als "harken voor helden" die zo af en toe nog wat voor vertier zorgt.
Laat onze wethouder Maat dan maar met een goede oplossing komen, hij roept dit wel zo mooi in de krant dat er over drie jaar een oplossing is.
Geen woorden maar daden.
edwin
Berichten: 4
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 17:58
Locatie: Wezep

Bericht door edwin »

Ik als vader van een keet bezoekende zoon ben blij dat er keten zijn in de gemeente.

Als ik kijk wat voor een overlast er is van hangjeugd in Wezep en wat een schade deze jongeren aanrichten ben ik blij dat mijn zoon lekker met zn vrienden in een keet zit en daar gezellig een filmpje kijken en muziek draaien.
Samen je vrijetijd besteden zonder overlast te geven en schade te berokkenen.

Stel je voor dat alle jeugd die nu in keten zitten savonds ergens gaan staan, dan heb je binnen de kortste keren een nieuwe media hype... "Hangjongeren een doorn in het oog van de gemeente"

er wordt minder gedaan aan de vernielzuchtige hangjongeren op het plein dan aan de keet bezoekers die geen overlast veroorzaken.
Het verschil zal zitten in het opstrijken van bepaalde gelden.
keetganger

Re: ‘Keten’ in Oldebroek

Bericht door keetganger »

"maar een stuk eigen inzet, creativiteit en organisatie vermogen van jongeren en/of omgeving zal ook verwacht worden. "

We zijn nou eenmaal creatief, DUS bouwen we een KEET :D
Je kunt mij van alles wijsmaken over dat de keten dicht gaan, ma je wilt niet weten hoeveel keten er staan in GEM oldebroek,
en de meesten zijn voor een kleine kring "vrienden" die niet eens bekent zijn,
op eigen grond,
en die zouden er altijd wel blijven

MVG

Dennis
Arnold van de Worp
Redactie
Berichten: 108
Lid geworden op: di jul 29, 2008 20:01
Locatie: Wezep, gemeente Oldebroek
Contacteer:

Re: ‘Keten’ in Oldebroek

Bericht door Arnold van de Worp »

precies, liever warm en gezellig in de keet dan hangen op straat, met grootste voorbeeld: het winkelcentrum van Wezep.

vergeet de regels en gewoon aan een keet mee doen
Plaats reactie