Ondernemers meegesleept in vriendjespolitiek discussie

Verkiezingen algemeen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Ondernemers meegesleept in vriendjespolitiek discussie

Bericht door Redactie »

Lokale ondernemers meegesleept in vriendjespolitiek discussie
Door Bert-Jan Dokter:

'ABO eist inzage in boekhouding Van Werven' Het onbehoorlijke bestuur in Oldebroek en de integriteit van wethouders Veldhoen en Klein moeten extern onderzocht worden. Dat vindt ABO voorzitter Jan B. Kaiser die desgevraagd niet het minste bewijs kan overleggen. Wie beschuldigd wordt moet zelf maar aantonen dat het niet waar is, is het antwoord. In alle pogingen om tot zwaar middel als een bestuursonderzoek aan te zetten worden is van ‘bewijslast’ geen sprake. Zelfs ondernemer Van Werven werd vorige week in direct verband gebracht met vriendjespolitiek. Dat schoot directeur Jan van Werven in het verkeerde keelgat.......Lees hier verder.
Bron website PvdA. Daar kunt u ook alle bijbehorende documenten vinden.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
swollenaer
Berichten: 14
Lid geworden op: vr dec 05, 2008 10:55

Re: Ondernemers meegesleept in vriendjespolitiek discussie

Bericht door swollenaer »

""Jan van Werven sprak schande van de wijze waarop Dhr. Kaiser spreekt over onze lokale samenleving. “We vormen een kleine gemeenschap, waar sociale controle nog bestaat. Betrokken met elkaar en afhankelijk van elkaar. We komen elkaar geheid overal tegen. In het verenigingsleven, werk of kerk.""

Kijk daarom is er nu sprake van vriendjespolitiek " Betrokken met elkaar en afhankelijk van elkaar" de heer Jan van Werven snapt het helemaal niet, hij spreekt van betrokkenheid, het is echter vriendjes politiek en elkaar de bal toespelen.
Van Werven, van de Berg en Wethouders denken dat ze hun eigen koninkrijk hebben en dat hebben ze zelf niet in de gaten. Kijk ook eens naar het verkoopbeleid van industrieterrein; veldhoen wist het nog beter dan de plaatselijke makelaars, er wordt niets verkocht en kost de gemeenschap kapitalen aan rente.

Ga door Heer Kaiser het riekt naar willekeur het beleid van de Gemeente Oldebroek en zijn vazallen.
Pietje Politiek
Berichten: 29
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:51

Re: Ondernemers meegesleept in vriendjespolitiek discussie

Bericht door Pietje Politiek »

Ondertussen leren wij de heer Kaiser kennen als iemand die maar een beetje lukraak gaat schieten. Als munitie gebruikt hij geruchten die rondgaan door de gemeenschap. Zelfs roddels neemt hij als zijnde waarheid tot zich.
Het is mooi geweest heer Kaiser. Ga doen waar u goed in bent; teruggetrokken leven op uw landgoed. En als u door onze gemeente rijdt houdt u dan aan de verkeersregels alstublieft, dit voor de veiligheid van de burger waarvoor u op denkt te komen.
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Ondernemers meegesleept in vriendjespolitiek discussie

Bericht door Barry »

Misschien moet meneer Kaiser eens de geruchten over zijn vriend Klaaysen natrekken ...

Laten we eerlijk zijn, elke ondernemer en wethouder wordt beticht in de wandelgangen. Koffie en thee praat zijn geen bodem voor politiek.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Ondernemers meegesleept in vriendjespolitiek discussie

Bericht door Redactie »

Hieronder de mail die Oldebroek.net ontving van de heer Kaiser:
Ref artikeltje op www.oldebroek net over "Abo eist inzage in boekhouding Van Werven".

Deze titel, door Bert-Jan Dokter aangedragen is nogal overtrokken. Jan van Werven stelt er prijs op dat mijn excuses, zoals gemaakt op de locourant ook op jouw site terug te vinden zijn. Kun je dit van de locourant copiëren?

Feit is dat Henk van de Berg met Jan Klein gebeld heeft (en bijv. niet met een ambtenaar). Ik heb na de vergadering nog overleg gehad met Jan van Werven en de zaak uit de wereld gepraat. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat hij tegoeder trouw is en in de procedure rond de mogelijke belangenverstrengeling van Jan Klein en Gerrit-Jan Veldhoen geen rol heeft gespeeld. Niettemin sleept Bert-Jan Dokter hem er toch met de haren bij (bij was ook toehoorder van het gesprek). Folko van Keulen had feitelijk nog wat vragen over de nota die Jan van Werven had meegebracht voor het zoutstrooien aan de Brandweg en de oprijlaan van Van de Berg en Jan van Werven boodt aan om volledig inzage in de administratie te geven. Dat is wat anders dan het de titel van het stukje suggereert. Na het gesprek is ABO echter tot de conclusie gekomen dat wij van dit aanbod geen gebruikt hoefden te maken.

Kortom zou je mijn verontschuldigen ook kunnen publiceren, zodat elke betrokkenheid van Jan van Werven in deze soap vermeden wordt.

Groeten

Jan B. Kaiser
Hieronder het betreffende deel op Locourant:
2. 09-11-2009 20:11
Ik heb een uitgebreid gesprek gehad met Jan van Werven wat geresulteerd heeft in bijgaande brief aan de ombudsman, waarin ik hem voor honderd procent vrijpleit van enige betrokkenheid bij de mogelijke belangenverstrengeling van wethouder Klein.
Overigens had ik mij totaal geen illusies gemaakt, dat ik gehoor zou hebben gekregen in de raad. Het gevolgde traject is echter verplicht om te komen bij een onafhankelijke instantie.
Op papier bestuurt de raad en voert het college uit. De praktijk in Oldebroek is echter anders. Het bestuurt het college en voert uit terwijl slechts toeziet. En dit leidt er toe dat zaken als belangenverstrengeling, vriendjespolitiek en "ons kent ons" bestuur de kop opsteken.

Jan B. Kaiser
* * *

Ombudsman,
Mr. M. A. C. van Egdom
Postbus 2 - Oldebroek

6.11.2009

Geachte Mr. Van Egdom,

Gaarne wil ik aan u voorleggen of mijn idee van normen en waarden (geïntroduceerd door onze Minister-President) zoveel afwijkt van dat hetgeen binnen de gemeente het geval is. Ben ik echt de Don Quichotte die tegen windmolens vecht?
In officiële bewoordingen: bij deze dien ik een klacht in tegen het afwijzen van mijn verzoek aan de gemeenteraad tot het instellen van een onafhankelijk onderzoek naar mogelijke belangenverstrengeling annex onbehoorlijk bestuur door de wethouders Klein en Veldhoen, conform de door mij ingebrachte casus, waarbij ik aanteken dat ik het aspect van het zoutstrooien door het bedrijf van Jan van Werven van de oprijlaan van Henk van de Berg laat vallen. Weliswaar heeft Henk van de Berg rechtstreeks met zijn goede bekende wethouder Klein gebeld (doorgaans belt men met een ambtenaar van de gemeente), maar nadere gesprekken met Jan van der Werf, wiens bedrijf verantwoordelijk is voor het strooien van zout op gladde wegen binnen de gemeente, heeft mij er van overtuigd, dat wat betreft zijn kant van de zaak er geen onregelmatigheden hebben plaatsgevonden. Ik vind het derhalve dan ook niet opportuun zijn naam in deze kwestie te betrekken.

Voor het overige handhaaf ik mijn stelling dat wethouder Klein misbruik maakt van zijn bevoegdheid als wethouder inzake het voorgenomen hippisch centrum door te fungeren als een soort projectmanager en niet de nodige distantie in acht neem die een wethouder betaamd wanneer hij betrokken raakt bij een project waarbij een goede vriend (Henk van de Berg) een belangrijke rol speelt en vergaderingen voorzit waarin, ons inziens in strijd met wet, de illegale manegeactiviteiten bij Stal van de Berg, voor een termijn van vijf jaar worden gedoogd. Maar over de inhoudelijke aspecten van dit project loopt een separate procedure.

Voor wat betreft wethouder Veldhoen heb ik moeten constateren dat hij advies inwint bij een familielid, werkzaam bij een makelaarskantoor in een andere provincie, terwijl het meer voor de hand had gelegen had indien hij advies had ingewonnen bij een willekeurige makelaar in een omliggende gemeente (Elburg, Hattem, Heerde).

Verder constateer ik dat de “ons kent ons” cultuur impliciet door het college en de raad wordt gezien als onvermijdelijk gezien de relatief kleine omvang van de gemeente en men dat kennelijk als gegeven ziet, waartegen niet gewaakt hoeft te worden. Wethouder Klein beklaagd zich persoonlijk tegenover mij dat mijn klacht zoveel (overbodige) tijd en energie kost, die besteed had kunnen worden aan ander zaken.

Niettemin wil ik gaarne van u een onafhankelijk oordeel hebben of mijn perceptie van de huidige gemeentepolitiek zover buiten de realiteit ligt. Met uw uiteindelijk oordeel kan ik vrede hebben.

Mocht u echter van mening zijn dat er een kern van waarheid in mijn standpunt ligt dan verzoek ik te overwegen een onafhankelijk onderzoek naar de mogelijke belangenverstrengeling en het daaruit voortvloeiende onbehoorlijk bestuur in te stellen.

Bij voorbaat mijn excuses voor het in beslag nemen van uw tijd mocht ik het onverhoopt toch bij het verkeerde eind hebben.

Met vriendelijke groet,

Jan B. Kaiser
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie