Mensen over de Hanzeboog.

Ondernemers uit de gemeente Oldebroek die sponsor zijn hebben hier de mogelijkheid om nieuws enz te plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Mensen over de Hanzeboog.

Bericht door Redactie »

Mensen over de Hanzeboog.
door Benny van de Werfhorst

Ondanks dat de Hanzeboog alweer enige weken geopend is, had ik tot nu toe nog geen tijd gehad om de brug eens van naderbij te bekijken. Zaterdagmiddag had ik die tijd wel. Ik was weleens benieuwd, hoeveel mensen er nu eigenlijk gebruik maakte van de brug. Daarom, besloot ik te gaan kijken en maar meteen mijn camera mee te nemen om het één en ander vast te leggen op de gevoelige plaat.

Afbeelding
© foto's Benny van de Werfhorst Fotografie

Bij de Hanzeboog aangekomen, begon ik rustig aan mijn wandeling richting de brug. Wat mij bij de brug gelijk opviel, was dat hoe goed de brug in elkaar gebouwd was; zo goed qua constructie. Maar ik kwam natuurlijk ook kijken, hoeveel mensen er nu eigenlijk al gebruik van maakte. Nou ik kan vertellen: Best veel, vond ik. Ze kwamen niet met grootte groepen te gelijk over de brug, maar het bleef continue gestaagd doorgaan. Zowel vanuit de zijde van Hattem als Zwolle.

Afbeelding

Het treinverkeer, raasde natuurlijk ook over de brug. Wat mij wel opviel, was dat er nog drie treinen tegen een rood sein aanliepen, en zeker 5 minuten moesten (komende vanuit Wezep richting Zwolle) wachten. Nu is een rood- stoptonend sein in de spoorwereld niets bijzonders, maar bij de oude brug -terwijl die ook nog open kon voor botenverkeer- zag ik dat reeds veel minder. Nu kan dat toevallig geweest zijn, wat ik ook denk, maar drie treinen op dat punt voor een stoptonend sein in ongeveer een uur, vond ik persoonlijk best veel.

Maar al met al, een prachtige brug! Waar mensen ruimschoots gebruik van blijven maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Mensen over de Hanzeboog.

Bericht door mrotman »

Zeker een technisch kunstwerk deze brug.

Wel vraag ik mij af hoe deze brug het krimpen en uitzetten bij warmteverschillen opvangt, ik kan nergens krimpnaden vinden.

Ik daar wel een theorie voor, maar heb nog nergens bevestigd gekregen.

Wie kan hier meer over vertellen?
Henk Rijkens
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 06, 2004 18:54
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Mensen over de Hanzeboog.

Bericht door Henk Rijkens »

Dit compensatiedeel zit er wel degelijk en wel aan de Zwolse zijde. Hier wordt dus de werking van de gehele brug opgevangen. Het gapende gat is dan ook maar liefst ongeveer 70 cm wijd bij koud weer, bij de maximaal berekende hoogste temperatuur, zou het gat vrijwel gesloten zijn. De rails hebben hier een soort van constructie waarbij de rails in lengterichting kunnen verschuiven langs elkaar. Ook de leuning van het fietspad is hier telescopisch uitgevoerd. Ga maar eens kijken hoe het zit.
Wat betreft de bovenleiding: deze is altijd en overal variabel in lengte. Het verschil tussen koud en warm weer kan al een behoorlijke lengteverschil in de draad betekenen. Daarom is op alle baanvakken de bovenleiding altijd in secties ingedeeld en steeds over een katrol met contragewicht afgespannen. Dat zijn die "wielen" die je her en der aan bovenleidingsportalen ziet zitten.

Toevallig ben ik afgelopen vrijdag 01-07 de brug eens te voet wezen verkennen, voor een artikeltje met foto's van mij zie: http://www.spoorforum.com/spoorforum/ph ... 2&start=56 (even naar beneden scrollen) Helaas ben ik vergeten om het compensatiedeel te fotograferen...
Op de 2e foto is hij wel zichtbaar, het "zwarte gat" onder het eerste draaistel van de trein.
_____________________________
Vriendelijke groet,
Henk

Websites:
Spoorforum
Henks Spoorgalerie
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Mensen over de Hanzeboog.

Bericht door mrotman »

Dan was mijn theorie niet juist.
Ik had gedacht dat de bocht in de brug ruimer zou worden, mogelijk gemaakt door een glijconstructie op de pilaren.

Bedankt voor de uitleg.
Plaats reactie