Rein schreef:Henk,
Op de foto's die ik heb gezien van hotel "Koelhagen" zoals Coelenhage rond 1930 kennelijk heette, is een andere gevelvorm te herkennen, dan op de geplaatste foto.
Zoals je ook al schrijft, lag de boog verder naar het zuiden en was er geen aftakking.
Bij mij komt het idee op dat het bij "De Zande" zou kunnen zijn.
Het spoor waar de tram op staat zou de lijn naar Hattem kunnen zijn, terwijl het spoor op de voorgrond de lijn van Kampen-Zuid naar de Ziuderzeestraatweg (Hoksbergen) is. De tram staat in die veronderstelling richting Kampen-Zuid.
Op de foto is ook een soort van perron te zien, maar wat voor gebouw op de achtergrond staat is me niet duidelijk.
De Zande had ook een wisselwachter, die telefonisch op de hoogte gebracht werd van de trambewegingen.
Groet, Rein
Henk schreef:Hallo Rein,
De Zande zou het in principe ook niet kunnen zijn. Hattem-Kampen werd volgens mij niet door trams bereden, maar door de lokaaltreinen van de HSM. (stoomtrein of motorwagens) De tram maakte gezamenlijk met de lokaaltreinen gebruik van het trajectgedeelte De Zande - Kampen-Zuid. Wat dat betreft zou de tram dus van de verkeerde lijn komen. Óf het moet zijn dat het gebeurde dat de tram terugstak om een tegemoetkomende tram te laten passeren. Want, even voor de Zande stak de tramlijn wel de Kamperstraatweg over, naar de noordzijde. Dat klopt dus wel met de foto. Maar het gebouw/café links of wat dan ook..... Eens gaan speuren in de historie van De Zande.....
Rein schreef:Hallo Henk,
Dat de tram teruggezet was op het Hattemer spoor, dat idee had ik ook.
In de periode 1926 tot in 1930 zou, vanwege de desolate toestand van gedeelten van het traject, geen treinverkeer hebben plaatsgevonden tussen de Zande en Hattem, dus kon de tram Wezep - Kampen daar op die manier kruisen met bijvoorbeeld een goederentram.
Gegevens heb ik ontleend aan het boekje "De Zuiderzee Stoomtram" van Bakker en Bergstra.
Hierin staan ook wat lijn-overzichts-tekeningen en aan de hand daarvan zou eigenlijk alleen "de Zande" in aanmerking kunnen komen.
Maar alles is al zo lang geleden, dat als je nog iemand zou kunnen vinden die zich dit nog kan herinneren, deze persoon toch zo rond de 95 jaar oud zal zijn.
Maar het blijft een interessant onderwerp en wie weet komt er nog iemand met de oplossing.
Groet, Rein
Henk schreef:Denk toch dat we warm zitten Rein. Heb nog wat gegoogeld en ben nog een tekst tegengekomen: "de tram bracht nog wel enige toeloop voor uitspanning De Koelucht in de Zande."
Wel, het viaduct van de Kamperstraatweg onder de N50 (en tegenwoordig Hanzelijn) door, heet "Koelucht". Dit ligt vlak bij het punt waar de lijnen bij elkaar kwamen. (de Hanzelijn/N50 volgt overigens vrijwel het tracé van de oude lokaallijn, hoe kan de geschiedenis zich herhalen....) Daar ligt nu nog een 3-hoekig leeg stukje grasland, tussen de Kamperstraatweg en het weggetje genaamd De Zande; deze takt van de Kamperstraat af en buigt even later naar links. Dit zou op de foto het weggetje achter de tram moeten zijn. In dat geval zou er op dat stukje gras dus de "Uitspanning Koelucht" gestaan moeten hebben. Wat er op de foto op het naambord zou kunnen staan, is hier overigens niet aan te relateren. Bovendien had de tram een eigen houten gebouwtje met seinpost. Het kan ook zijn dat we daar een stukje van op de foto zien. Het houten gebouwtje is overigens na opheffing verkocht aan een boer in De Zande, die er een serre aan zijn boerderij van gemaakt heeft. Of het er nog is weet ik niet. Ga binnenkort eens op verkenning daar, zo groot is De Zande niet....
Om geen doublures te krijgen...... (bron:
http://www.spoorforum.com, waar deze vraag ook uitgezet is)