Akties Buurtpreventie Wezep West beginnen te lopen

Plaats reactie
jan bredewout
Berichten: 863
Lid geworden op: do jan 19, 2006 7:55
Locatie: wezep

Akties Buurtpreventie Wezep West beginnen te lopen

Bericht door jan bredewout »

De akties naar aanleiding van de buurtpreventie avond jl 3 mei zijn inmiddels in gang gezet.
Wim van Guilik en Jan Bredewout zijn de mannen uit de buurt die de preventie gaan trekken.
Monique Holtkuile (gemeente) en Jos Joxhorst (Politie) doen op de achtergrond mee.


-De eerste groepen en indivuduele personen lopen inmiddels door de wijk.
- Han Visser heeft zich als ex beveiligings man aangemeld bij het team en hij gaat onderzoeken welke
goedkope (maar goede) huis beveiligingen er zijn en welke uitgebreidere met doorschakeling nar de
beveiliging bedrijven en politie.
- Er zijn brieven uitgegaan met een aanbieding om voor € 50 per jaar per huis 12 uur per dag '
wijkbeveiliging te hebben. Traffic and Security Services gaat dit verzorgen. Matthieu Vogel woont in
Wezep en is eigenaar van het bedrijf. Als de mensen die meedoen melden wanneer ze op vakantie zijn
houden we hun huis extra in de gaten. Dit is bij de prijs in en dus extra ten opzichte van de bewoners
die niet meedoen en zo parasiperen met de mensen die wel meedoen.
Er moeten wel 600 van de 800 huizen meedoen anders kan dit natuurlijk nooit uit, een JAAR lang, ELKE
nacht bewaking.
Voor diegene die mogelijk geen brief gehad hebben hier nog de opgave adressen.
j.bredewout1@chello.nl en guilik@xs4all.nl


Dit zijn voorlopig de eerste akties die in gang gezet zijn.
Mogelijk volgen er andere naar aanleiding van de uitslag van e aangifte. aldus het team.
U hoort nog.
bigsin
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 09, 2012 14:04

Re: Akties Buurtpreventie Wezep West beginnen te lopen

Bericht door bigsin »

Allereerst wil ik mijn complimenten maken aan de initiatiefnemers mbt de veiligheid in onze wijk.

Echter heb ik toch wat (kritische) vragen mbt de wijkbeveiliging.
Het is zeker niet mijn bedoeling om het plan onder vuur te nemen, maar ik wil wel graag weten wat ik krijg voor mijn 50 euro per jaar.


Wat gaat de beveiliger doen. 12 uur per dag rondjes rijden, lopen of fietsen door de wijk?
of komen ze in een bepaalde beveiligingswindow 1 of 2 keer langs om daarna bijvoorbeeld naar Zwolle te gaan om daar ook een paar rondes te doen?

Mijn vraag komt voort uit simpele berekeningen die ik uitgevoerd heb.

365 dagen per jaar beveiliging maal 12 uur per dag = 4380 uur
600 huiseigenaren die 50 euro per jaar betalen in 30.000 euro

30.000 euro gedeeld door 4380 uur beveiliging is 6.85 euro per uur.

Nu ben ik geen ondernemer, maar er zijn in Nederland denk ik maar weinig bedrijven die 6,85euro per uur rekenen voor verleende diensten.

Het kan zijn, dat ik het beveiligings voorstel niet helemaal goed begrepen heb, maar graag uw reactie op mijn verhaal.




Wat doet en mag de beveiliger? Nu ga ik er vanuit dat de aanwezigheid van een beveiliger een preventieve werking zou moeten hebben. Wordt dat ook kenbaar gemaakt in de wijk dmv borden?

Het dievengilde zal wel moeten weten dat de wijk beveiligd word, anders is er geen preventieve werking.


En mijn laatste vraag is: Stel de beveiliger ziet iets gebeuren wat niet helemaal pluis is.
Mag de beveiliger ingrijpen of mag hij het aleen aan de politie melden en ben ik nog steeds mijn spulletjes kwijt, omdat de politie een bepaalde aanrijd tijd heeft.

Richard
jan bredewout
Berichten: 863
Lid geworden op: do jan 19, 2006 7:55
Locatie: wezep

Re: Akties Buurtpreventie Wezep West beginnen te lopen

Bericht door jan bredewout »

Geachte Richard. Bedankt voor de complimenten.
Ik probeer je vragen te beantwoorden maar stuur ze ook door naar de beveiliger die vlak bij het "opject" (de buurt) woont.


Wat gaat de beveiliger doen. 12 uur per dag rondjes rijden, lopen of fietsen door de wijk?
of komen ze in een bepaalde beveiligingswindow 1 of 2 keer langs om daarna bijvoorbeeld naar Zwolle te gaan om daar ook een paar rondes te doen?

Antwoord;
In principe is de bewaking ergens in of rond de wijk. Natuurlijk kan hij ook wel eens ergens anders opgeroepen worden.

Wat doet en mag de beveiliger? Nu ga ik er vanuit dat de aanwezigheid van een beveiliger een preventieve werking zou moeten hebben. Wordt dat ook kenbaar gemaakt in de wijk dmv borden?
Antwoord:
De beveiliger mag aanhouden, niet staande. Tevens direct overleveren aan de politie.
Het is de bedoeling dat er een paar borden komen dat de wijk beveilgd wordt.
Alleen moet dat even juridisch bekeken worden.

Trouwens het hele verhaal is nog erg prematuur, er zijn nog maar ongeveer 70 aanmeldingen.
Een laatste oproep (met veel antwoorden op jouw vragen trouwens) komt nog in de media.
Als dat niet genoeg opleverd moeten we wat anders verzinnen of er helemaal mee stoppen.
Groet. Jan.
Plaats reactie