Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.

Vragen en antwoorden over de mogelijke aanleg van een glasvezelnetwerk in een aantal kernen van onze gemeente.
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10111
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.

Bericht door Redactie »

ingezonden door Door G.muller
Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.

‘Meer concurrentie, dus meer voordeel voor Hattem en Oldebroek'

Met dat argument ging de afgelopen maanden de spa Hattemsen Oldebroek dreven in. Inmiddels is 90% van de Hattemse huishoudens aangesloten op glasvezel aldus lokale krant de Dijkpoorter. De helft daarvan heeft ook een abonnement afgesloten. Viel er voor hen echt wat te kiezen en voordeel te halen?

Meer concurrentie?
Wie in Hattem En Oldebroek een glasvezelabonnement afsluit heeft de keuze uit vier providers. Elk van hen hanteert andere abonnementstarieven, maar ook andere tarieven voor belminuten, aanvullende diensten en extra kanalen. Waar een dure leverancier wat meer opstrijkt voor het abonnementsgeld, haalt een goedkopere dat weer terug bij de telefoontarieven. Bovendien is een aantal aanbieders direct verbonden met elkaar.
KPN is een grote speler op de markt. Lijbrandt is sinds kort dochter van KPN en wie TV kijkt via Lijbrandt, moet ook akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Glashart, ook een KPN dochter. KickXL is in augustus 2011 overgenomen door Reggeborg. En Reggeborg is in november opgekocht door KPN. Wie kiest voor een abonnement bij XS4All ontkomt ook niet aan KPN. XS4All is al jaren eigendom van KPN.
Blijft over: Solcon. Het TV-aanbod bij Solcon is "powered by Glashart", een KPN dochter.

Kortom, de glasvezelconcurrenten vind je niet op het glasvezel. Misschien wel op de kabel, in de ether of via de satelliet? De ether wordt gevuld door KPN’s Digitenne, waarbij ze de publieke omroepen Nederland 1, 2 en 3 gratis en ongecodeerd doorgeven. Canaldigitaal heeft het monopolie in Nederland op doorgifte van satelliet-TV. Het biedt een Triple Playpakket aan, waarbij KPN telefonie en internet levert. Blijft over de kabel-TV aanbieder Ziggo. Het heeft, zoals het nu lijkt geen relaties met KPN, alhoewel Ziggo wel mobiel internet aanbiedt via KPN.
De concurrentie op glasvezel vindt je in Hattem dus vooral op de kabel.

Meer voordeel?
Wie eenmaal glasvezel in huis heeft en een abonnement wil, krijgt dus niet te maken met concurrerende aanbieders, maar met KPN in verschillende hoedanigheden. Dat is ook af te lezen uit de prijsontwikkeling van de laatste maanden. In het segment 50Mbit/s variëren de prijzen tussen de 45 en de 65 euro. Tendens: licht dalend, maar dat duidt nog niet op toegenomen concurrentie: het zijn uiteindelijk de gesprekskosten die de doorslag geven.

Conclusie
Wie bij Ziggo (red of UPC) zit, alleen de bekende zenders kijkt en aan 50Mb/s internet genoeg heeft, vergelijkt eerst Ziggo met de Glasvezelrest en vraagt zich af of de investering in een nieuwe decoder en aansluitkosten opweegt tegen het huidige kijk-, bel- en internetgenot.
Wie nog steeds alleen de bekende zenders kijkt en vervolgens besluit om wél de stap naar glasvezel te maken, doet er goed aan om eerst het eigen belgedrag onder de loep te nemen om op basis van die maandelijkse kosten een keuze te maken. Om zelf een verantwoorde keuze te maken, houd ik de gegevens van de aanbieders bij. Als het u ook helpt, neem dan vooral een kijkje.
Tenslotte nog twee tegeltjeswijsheden:

een tientje per maand is 120 euro per jaar

een tijdelijke korting houdt een keer op
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Gebruikersavatar
mrotman
Beheerder
Berichten: 445
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 16:18
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.

Bericht door mrotman »

Met dat argument ging de afgelopen maanden de spa Hattemsen Oldebroek dreven in
???
Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.
Als ik uw verhaal lees kom ik tot de conclusie dat er wel concurrentie gekomen is. De titel is dan naar mijn mening niet juist.

Het overzicht waar u naar linkt begint al met een prijs inclusief goedkoopste versie onbeperkt bellen naar NL vast. In deze tijd van mobiele telefoons en mobiel-internet zullen veel gebruikers geen behoefte meer hebben aan onbeperkt bellen, velen zelfs geen behoefte meer aan een vaste telefoonverbinding. Bij verschillende is de vaste telefoonlijn 'gratis'.

Met de komst van glasvezel is er een technisch hoogstaande infrastructuur aangelegd die verdere ontwikkelingen mogelijk maakt en zal versnellen. De coax kabelaars UPC en Ziggo hebben nu een volwaardige concurrent gekregen voor de normale gebruiker.
Zoals u in uw verhaal al aangeeft zijn er voor de individuele gebruiker tal van mogelijkheden om zelf uit een groot aantal mogelijkheden een communicatie pakket samen te stellen.
Een niet veeleisende gebruiker kan volstaan met een prepaid telefoon en gratis digitenne. Een veeleisen gebruiker zal een 500/500 pakket inclusief extra opties kiezen.

Conclusie: glasvezelnetwerk een grote stap vooruit!
Gebruikersavatar
Barry
Berichten: 349
Lid geworden op: di okt 23, 2007 11:54

Re: Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.

Bericht door Barry »

spa = afkorting van spade, wat een soort schep is.
dreven = wegen

Ik moet zeggen dat het best mooi is om af en toe een dusdanig gebruik van de nederlandse taal te zien.
arnoldjonker123

Re: Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.

Bericht door arnoldjonker123 »

Feit is dat KPN grootaandeelhouder is van reggefiber. Niemand ontkomt dus aan KPN. Solcon is een sausje over KPN heen. Begrijp me niet verkeerd. Solcon is een prima internetprovider echter zonder KPN bestaat er geen Solcon/KickXL/Lijbrandt/Whatever

UPC/Ziggo zijn wel onafhankelijk en bieden ook een prima dienst. Naar mijn mening zijn veel mensen overgestapt 'op de toekomst' met als reden: 'het is sneller'. Jaja, "een pakketje schroot, met een dun laagje chroom". Mooier beeld? Sneller internet? Het snelste internet wat je kan krijgen is nog steeds van UPC (6-10-2012) en de televisie beelden zijn digitaal dus identiek. Wilt u mooier beeld, koop een betere televisie.

In de praktijk ken ik voorbeelden van mensen die zijn overgestapt op glasvezel. Als ik hen vraag waarom krijg ik het antwoord: " "; en houdt men zijn schouders op.

Ik wil iedereen aanraden eens te kijken op http://www.upc.nl/horizon/.
Gebruikersavatar
robbert_wezep
Berichten: 55
Lid geworden op: za aug 29, 2009 20:33
Locatie: De Zeis , Wezep

Re: Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.

Bericht door robbert_wezep »

de reden van mij dat ik ben overstapt naar glasvezel is de onstabiele adsl verbinding die de provider maar niet goed kan/wil krijgen .

Ja tuurlijk als je afscheid neemt dan zijn ze ineens wakker en willen ze er alles aan doen om je te houden , zo is het ook bij UPC , ineens kan je spotgoedkoop een abonnement krijgen (als je maar weer een jaartje bij-tekend)

Voor mij geen ADSL of kabelmonopolist UPC meer ,

DAAG KABEL EN ADSL , HALLO GLASVEZEL !!!
HALLO GL@SVEZEL , DAAAG ADSL EN KABEL !!
Greetzz , Wezep-west
tonskidutch
Berichten: 3
Lid geworden op: di sep 11, 2012 20:48

Re: Wezep Glasvezel en concurentie? Die is er niet.

Bericht door tonskidutch »

even wat rechtzetten.
dat canaal digitaal trippele diensten aanboed,dat klopt,maar ze doen geen zaken met kpn(omdat dat hun grootste concurent is (digitenne) de aanbiedingen voor de telefoon doen ze samen met online en dat is weer een 100% dochter van tmobile
Plaats reactie