Wie weet meer over Frederik van Pijkeren

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10110
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Wie weet meer over Frederik van Pijkeren

Bericht door Redactie »

Frederik van Pijkeren: 15 augustus 1915 – 11 mei 1945

Frederik van Pijkeren komt op 11 mei 1945 om het leven door een noodlottig schietincident op ’t Harde. Als commandant vervoer van de Binnenlandse Strijdkrachten Oldebroek verleent hij op verzoek van de afdeling ’t Harde bijstand bij het opsporen van SS-ers. Een kogel uit een per ongeluk afgaande stengun van een BS-er van de afdeling ’t Harde treft Frederik dodelijk. Hij laat een vrouw en een dochter van drie maanden na.

Het afgelopen 1½ jaar heb ik onderzoek gedaan naar de levensloop van mijn oom Frederik. Naast archiefonderzoek heb ik gesprekken gevoerd met (oud) Oldebroekers die hem nog gekend hebben. Deze interviews zijn in het januari- en aprilnummer van ‘Uut ’t Oldebroeck’ van de Oudheidkundige Vereniging ‘De Broeklanden’ gepubliceerd. De gesprekken en het archiefonderzoek hebben de nodige informatie – onder andere het proces-verbaal van het schietincident, zijn staten van dienst als militair en lid van de Binnenlandse Strijdkrachten, brieven en verslagen waaruit zijn rol als begeleider van onderduikers en koerierswerk blijkt, zijn begrafenis met militaire eer en de opname in de Erelijst van Gevallenen, etc. – opgeleverd. Met name zijn rol in het verzet in combinatie met zijn functie als wachtmeester bij de Parketwacht van de Arrondissementsrechtbank Zwolle intrigeert. Een combinatie die de nodige spanning met zich meegebracht moet hebben.

Dit najaar wil ik het onderzoek afsluiten en wellicht leidt het tot een publicatie. Graag maak ik gebruik van de door Oldebroek.net geboden mogelijkheid een oproep te doen aan lezers die over informatie beschikken, resp. suggesties over personen die welllicht meer weten, met mij contact op te nemen. Ik ben te telefonisch te bereiken op 06 12965249 en per mail op gf.v.pijkeren@hetnet.nl

Bij voorbaat veel dank.

Gerard van Pijkeren.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie