Resultaten Huisbezoek 75+ gepresenteerd

Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10145
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Resultaten Huisbezoek 75+ gepresenteerd

Bericht door Redactie »

Resultaten Huisbezoek 75+ gepresenteerd
Zelfstandig blijven wonen moeilijk in dorp zonder voorzieningen

Hattemerbroek - In het voorjaar startte in Hattemerbroek een proefproject onder de naam Preventief Huisbezoek 75+. Het doel van het project was de woon- en leefomstandigheden inventariseren, inzicht krijgen in mogelijke vereenzaming en inzicht krijgen hoe mantelzorg plaatsvindt. De ondervraagden bleken tevreden te zijn over het wonen in Hattemerbroek, hoewel er wel veel voorzieningen verdwenen zijn. Nu is men aangewezen op voorzieningen in Wezep, waar men zonder hulp veelal geen gebruik van maken kan.


Afbeelding
Ingrid Bakker, ouderenadviseur en initiatiefnemer van dit project, samen met een aantal vrijwilligers die enquêtes hebben afgenomen. Ingrid is de tweede van links.

In april 2005 gingen de 9 vrijwilligers van de projectgroep op pad om de bewoners van Hattemerbroek te bezoeken die 75 jaar of ouder zijn. Bij de mensen thuis namen zij een enquête af over de woon- en leefomstandigheden, of zij zich voldoende konden redden, en over het lichamelijk en geestelijk welzijn van de ouderen. Ruim drie kwart van de ondervraagden gaf aan zich goed te voelen, zowel op lichamelijk als geestelijk vlak. Tegelijkertijd gaf meer dan de helft van de ouderen aan niet meer alles zelfstandig te kunnen doen. Ingrid Bakker, ouderenadviseur in de gemeente Oldebroek: "Je moet weten wat de behoeften en wensen van de ouder wordende mens zijn. Wanneer je dat weet, kun je uiteindelijk aanbevelingen gaan doen aan gemeente en zorginstellingen."

Er wordt steeds meer aandacht besteed aan het zelfstandig blijven wonen van ouderen. Goede voorzieningen in de buurt, mantelzorg, vrijwilligers en zorginstellingen moeten daartoe bijdragen, anders is het idee van zo lang mogelijk thuis blijven wonen wel goed, maar praktisch niet uitvoerbaar. De taken van mantelzorgers en vrijwilligers moeten daarom niet onderschat worden, zeker nu de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) hierop in gaat spelen. Want hoe kan de ouder wordende mens zo lang mogelijk thuis blijven wonen als mantelzorg en voorzieningen in de omgeving wegvallen?

Mevrouw G. Borst (75 jaar) uit Hattemerbroek is één van de ondervraagden in het onderzoek:
"Je merkt dat alles wat minder gemakkelijk gaat als je ouder wordt, en dat is moeilijk vooral in een kern waar de voorzieningen wat minder worden. Mijn man (80 jaar) en ik hebben nog een eigen auto waardoor we naar Wezep kunnen gaan. Maar als dat niet meer kan, word je erg afhankelijk van anderen. Je kunt wel zo nu en dan je kinderen vragen om hulp, maar voor vaak terugkomende dingen wil ik dat eigenlijk niet. Ik ben zelf 30 jaar mantelzorger geweest en je zit ontzettend vast. Daarom vind ik het ook niet goed dat er straks meer een beroep gedaan wordt op mantelzorgers en vrijwilligers."

Het project Preventief Huisbezoek 75+ Hattemerbroek was een initiatief van Ouderenadviseur Ingrid Bakker, Stichting Welzijn Ouderen Wezep - Hattemerbroek en de Sectie Sociaal Cultureel Werk van de gemeente Oldebroek. Het project werd gefinancierd door het Fonds Ouderenhulp.

Zie ook:
Eerste enquête van Huisbezoek 75+
Overhandiging cheque aan preventief huisbezoek.

Bron: persbericht gemeente Oldebroek
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Plaats reactie