Zwembad zondagochtend open, politiek in slaap?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10164
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Zwembad zondagochtend open, politiek in slaap?

Bericht door Redactie »

Zwembad zondagochtend open, politiek in slaap?
Met de verzelfstandiging van De Veldkamp, sinds dit jaar, kreeg het bestuur echter meer slagkracht. Dat betekent niet dat de gemeente geen zeggenschap meer heeft, maar het college keurde het bedrijfsplan voor de exploitatie, dat beheerder Kits voor 2006 indiende, wél unaniem en in zijn geheel goed. Met inbegrip van openstelling op zondagochtend.

Kits: ‘Ik was enigszins verbaasd dat ook dat onderdeel van mijn plan zomaar is goedgekeurd. Het is toch altijd een lastig punt geweest. Misschien komt het omdat ik echt goede argumenten had.’
Klik hier om het hele artikel in de Stentor te lezen.

Goede argumenten? Misschien was de politiek even bewust of onbewust in slaap gevallen. Toch onvoorstelbaar dat een onderwerp welke tijdens de gemeenteraadsverkiezingen zo principieel was nu zonder enige publiciteit door de raad unaniem is goedgekeurd.
Principieel gevoelige onderwerpen zijn ook niet opgenomen in het bestuursakkoord, het woord zwembad komt niet eens voor in het akkoord. Deze onderwerpen zouden later op de raadsagenda komen.
Lees ook http://oldebroek.net/phpBB2/viewtopic.php?p=3758#3758

Uw redactie is zeer verbaasd over deze gang van zaken.
Lees ook de reactie van de PvdA Oldebroek

Uw reactie hierop is welkom!
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Korte reactie

Bericht door Bert-Jan »

De verzelfstandiging is al veel eerder goedgekeurd. Dat gaat dan om het management van het zwembad die meer verantwoordelijkheden krijgen, maar dan dus ook de bevoegdheden die daarbij horen.

De goedkeuring is verleend door B&W n.a.v. een voorstel vanuithet management van "De Veldkamp". Bij mijn weten is dat niet in de raad behandeld, maar wellicht hoeft dat ook niet door eerdere armslag die de vorige gemeenteraad al heeft gegeven aan het zwembad management.

Voor de PvdA was het in ieder geval zeer zeker een principieel punt om de openingstijden ernstig te verruimen. Of andere partijen juist expliciet hebben aangegeven dat zij daar tegen waren in verkiezingsprogramma's is mij niet bekend. De SGP ziet liever alles gesloten op zondag, behalve de deuren der kerken, maar dat levert geen meerderheid op in de raad.

Wellicht volgen er nog reacties op na het zomerreces. Ik ben in ieder geval blij dat het begin er is en hoop dat de leefbaarheid hierdoor verhoogd wordt en de tekorten van "De Veldkamp" positief beïnvloed worden.

Als we niet kunnen zwemmen in het geld, dan maar in het zwembad :lol:

Groet,

Bert-Jan Dokter
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Aanvullend

Bericht door Bert-Jan »

Ik was nog iets vergeten op te merken dat misschien begrip kweekt voor de verbazing die de redactie uitspreekt.

Het college van B&W bestaat uit ChristenUnie, PvdA & CDA (in orde van zetel aantal). Tijdens de totstandkoming van die coalitie wordt er natuurlijk van alles besproken voordat men een gezamelijk programma oplevert. Het is heel waarschijnlijk dat de uitbreiding van openingsuren van het zwembad op zondag dus een onderhandelingsmiddel was.

Als dit daarmee door alle coalitiepartijen ingestemd wordt is het logisch dat ze unaniem het bijpassende plan van het zwembadmamagement goedkeuren. Daarmee mag je ook verwachten dat de betreffende fracties in de raad daar óók mee eens zijn, want de coalitie onderhandelingen worden immers gevoerd door de fracties voordat er überhaupt een college is.

Ik denk dat ook het Oldebroeker CDA overigens niet zomaar overgeslagen moet worden als voorstander. Het Oldebroeker CDA is ruimdenkender en realistischer gebeleken. Ik denk dat dit beeld de komende raadsperiode nog wel eens helderder kon worden. Er zijn verschillen tussen alle afzonderlijke raadsfracties, dus denk het CDA niet zomaar naast CU en SGP of een andere variant.

Let wel dat dit alles een gedachte van mij is, maar het is een aannemelijke.

Dat er in de raad of raadscommissies nog eens vragen gesteld kunnen worden is nog steeds een kans. Die vragen zullen dan hoogst waarschijnlijk uit de niet-coalitie hoek komen.

Als u er een uitgesproken mening over heeft, dan hoor ik dat net zo graag als de redactie hierboven opmerkt.

Groet,

Bert-Jan Dokter
Saint P.
Berichten: 19
Lid geworden op: do apr 13, 2006 20:20
Locatie: Wezep

Bericht door Saint P. »

Ruimere openingstijden voor het zwembad is een goede zaak, echter of daardoor de exploitatie beter haalbaar is, vraag ik me af ?
Maar het is een eerste en belangrijke stap en ik ben blij dat men daar nu voor gekozen heeft.
Geheel op persoonlijke titel, en geheel uit mijn eigen belevingswereld..
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Bericht door Tienus »

Wel ideaal zo'n forum waar ik nu ook kan kijken :wink:

Ik zie dat het zwembad dus voorheen niet open was op zondag.
Gelukkig nu wel. Maar waarom doet deze gemeente (ik kom zelf uit Purmerend sinds mei dit jaar) daar nu zo moeilijk over ?
Het respect voor elkaar moet er toch zijn. Ik respecteer het geloof van onze medebewoners en ik hoop dat ze mij ook die keuzevrijheid geven.
Ik ben zelf atheist en ik hoop dat men mij daar ook niet op aan gaat spreken (tot nu toe nog niet).
Daarnaast valt het mij op dat in Wezep op Zondag weinig te doen is als het mooi weer is. Het terras van Coelenhage bijvoorbeeld. Als ik daar wil gaan zitten moet dat toch kunnen? Diegene die dat niet wil moet dan maar niet gaan. Daar heb ik dan ook respect voor. Maar helaas was deze gesloten tijdens de warme dagen. (Gelukkig is de chinees wel open :wink: )

Nu maar hopen dat ik kan blijven zwemmen in deze gemeente en dat de SGP ons niet hun rust in mijn maag splitst.

Gr,
Tienus
Bert-Jan
Berichten: 229
Lid geworden op: do mar 02, 2006 23:45
Locatie: Wezep

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Tienus,

Welkom op het forum, trouwens. Ik zie dat je je flink vermaakt met het forum en je nieuwe PC ;-) Ook welkom in "the Bible-belt" trouwens, zoals de Noord-Veluwe ook wel eens genoemd wordt in den lande.

Ooit hadden we in Wezep zelfs een prachtig buitenzwembad met lekker veel zonneweide. Dat was ook in de tijd dat de zondagsrust ook flink werd bevorderd, zeg maar.

De gemeente Oldebroek heeft zo zijn eigen verleden en cultuur. Ik moet wel zeggen dat er de laatste jaren stukje bij beetje meer openheid is ontstaan op politiek niveau. De zondagsopening van het Wezeper Zwembad is al een tijdje een feit. Sinds dit jaar heeft het management daar meer eigen verantwoordelijkheid en dus ook de daarbij behorende zeggenschap. De verruiming van de openingstijden in juli 2006 veroorzaakte wel weer eventjes geklaag aan de raadstafel, maar dat ging meer over het niet inlichten van de gemeenteraad terwijl dat wel toegezegd was.

Het zwembad is niet kostendekkend, trouwens. Dat is dus ook een punt van aandacht. Als het management het zwembad de hele zondag opent vergt dit ook personeel, dus het moet allemaal wel in balans blijven.

Wat mij betreft openen ze het zwembad wel de hele dag en "De Kamphal" ook maar. Moet iedereen het wel willen natuurlijk.

De gemeente doet overigens niet moeilijk om de zondagsopening van Horeca gelegenheden. Het zijn juist ook vaak de ondernemers die er blijkbaar geen behoefte aan hebben. De gemeente geeft de vergunningen uit, maar bepaalt natuurlijk niet het ondernemerschap, toch?

Kijk voor de gein eens naar de opname van TV Gelderland met wethouder Jan Klein (PvdA) en Gerrit Jan Veldhoen (ChristenUnie). Die opname vind je op de PvdA website. In dat item spreken de heren daar nog over. TV Gelderland zag in Oldebroek een opmerkelijke overeenkomst met het huidige Den Haag. In Oldebroek vormen ChristenUnie, PvdA en CDA namelijk "de regering".

Ik ben het roerend met je eens dat we elkaars levensbeleving volledig vrij moeten laten. Geen opgelegde (beperkte) vrijheden. Wél respect voor elkaars levensbeleving en elkaar daar vrij en onbekommerd in laten. Dat zijn de voorwaarden voor een florerende maatschappij waar iedereen zich optimaal en respectvol kan bewegen binnen de democratische vrijheid.

Ik hoop zelf dat de op handen zijnde "Centrumplan Wezep visie" flink zal uitpakken voor de leefbaarheid van de kern Wezep. Als je nu op zondag door het winkelcentrum loopt krijg je bijna een ghetto gevoel. Buiten rondscheurende auto's en bonkende autoradio's maak je er niets anders mee namelijk. Ik ben benieuwd naar de plannen van de ondernemers, dus, maar ook naar de inbreng t.z.t. van de lokale bevolking.

Wellicht is de discussie je ontgaan, maar als ik het woord "urnenmuur" bezig heb je ook kans dat er gesputtert wordt. Tot nu toe is die optie ook met zorg van de Wezeper begraafplaats geweerd. In 2007 komt dit onderwerp overigens weer op de raadstafel in Oldebroek. We zullen zien of de evolutie van wederzijds respect zich inderdaad positief blijft ontwikkelen.

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
Gebruikersavatar
Redactie
Redactie
Berichten: 10164
Lid geworden op: di mei 13, 2003 7:55
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bible-belt

Bericht door Redactie »

Bible-belt
Ook welkom in "the Bible-belt" trouwens, zoals de Noord-Veluwe ook wel eens genoemd wordt in den lande.
Toch wat meer dan de Noord-veluwe klik op de link hieroner.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgordel
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Tienus
Berichten: 9
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:33

Bericht door Tienus »

Brrrr, ik heb het stuk gelezen !!
Het lijkt veel op die Amish gemeenschappen in de VS

Toch wel beangstigend hoe die mensen met het geloof omgaan.
Ze denken echt dat er nog wat is waar ze aan vast kunnen grijpen.
Ik had al eerder een stukje gepost over het geloof vanuit een atheist gezien !

Men klaagt nl. nogal snel in dit land.
Dit komt voor uit egoistische motieven omdat we natuurlijk nogal krap op elkaar leven in dit land. Veel gelovigen willen dan ook niet dat niet gelovigen genieten op zondagen, en vandaar is er veel protest.
Als alle niet-gelovigen dat nu ook eens zouden doen (klagen over het luiden van die klokken op zondag waar ik ook wakker van wordt)
dan wordt dit land echt onleefbaar !

Maar eenieder heeft natuurlijk de keus om te doen en laten wat ie zelf wil.
Ik respecteer hun geloof.

Maar laat ze ons ook eens respecteren.
Zie ook de thread over de rockconcerten in Biddinghuizen.

Gr,
Tienus

http://www.freewebs.com/deatheist/Artik ... _leven.htm

Wat is de zin van het leven? Deze vraag heeft ons sinds mensenheugenis al beziggehouden. De antwoorden op deze vraag komen dan ook voor in een grote variëteit. Maar wat is het antwoord van een atheïst op deze vraag? Is het leven van een atheïst niet zinloos?

Van gelovigen krijg ik deze vraag vaak als reactie op mijn visie dat ik de mens zie als het product van ruim 3,5 miljard jaar blinde evolutie. Sinds het ontstaan van het leven uit chemische moleculen ruim 3,5 miljard jaar gelden, is het geëvolueerd tot de huidige diversiteit, compleet met al zijn complexiteit, schoonheid en wreedheid. De drijvende kracht hierachter zijn willekeurige mutaties en blinde selectiekrachten, niets meer en niets minder. Goddelijke inbreng is niet nodig, we zijn niet het gevolg van een doelbewuste scheppingsdaad van een liefdevolle God.

Dit stuit veel mensen tegen de borst, ze geloven liever dat er een liefdevolle Schepper is die om hen geeft en een doel met hen heeft dan het in blinde spel der natuur. Ik zie dit als wishful thinking: mensen denken dat iets is of zal zijn zoals ze willen of hopen dat het is. Er is echter niets dat suggereert dat de wereld zo werkt, in tegendeel zelfs. De liefdevolle Schepper valt dus af en de blinde natuur blijft over.

De conclusie hieruit is dat ons bestaan geen zin of doel heeft. Wat is de zin van het bestaan van de zandkorrels in mijn achtertuin? Wat is de zin van het bestaan van die ene bacterie, of die boom? Dit zijn zinloze vragen, net als de vraag naar de zin van ons eigen bestaan. Als gelovigen beweren dat de zin van ons bestaan God is, wat is dan de zin van het bestaan van God? Als God geen zin nodig heeft voor Zijn bestaan, waarom heeft ons bestaan dat dan wel nodig? Het bestaan van de mens is dus zinloos, net als dat van al het andere in het universum. Maakt dit mijn leven dan zinloos? Dat hoeft niet vanwege de unieke eigenschap van elk mens: hij kan zijn eigen leven en dat van anderen zinvol maken.

Zodra je doelen stelt in je leven, maak je het zinvol, daar is geen God voor nodig. Wat die doelen zijn kan elk mens zelf bepalen. Ik denk dat liefde hierbij de sleutel is, liefde voor de ander en voor jezelf, liefde om te leren en te doen, liefde voor idealen en waarheid, enzovoort Deze liefde kan het zinloze hoopje DNA, dat het recept vormt voor elk mens, uiteindelijk zinvol maken. Ieder mens kan zoeken naar zijn eigen liefdes en er naar streven. Voor mij zijn de liefdes het houden van anderen en van mijzelf, het streven naar kennis, waarheid en wijsheid, de kracht van de rede en de schoonheid en plezier van ervaring, de bewondering voor de grandeur van het universum en de bijna oneindige kracht van de menselijk wil om bijna elk leed te dragen en bijna elk probleem op te lossen. Zou het niet zinloos zijn als we de kans die de natuur ons heeft geboden niet aangrijpen? De kans om onze liefde te uiten en de wereld om ons heen te ontdekken en te bewonderen? Het aangrijpen van deze kans maakt mijn leven verre van zinloos.

Een andere vraag die ik wel eens krijg is of ik bang ben voor de dood. Er is geen reden waarom ik angst heb voor de dood, de dood is immers het einde van de angst zelf. De enige reden waarom ik niet dood wil is omdat ik van het leven hou. Ik probeer niet weg te vluchten in irrationele ideeën over een hiernamaals waar alles goed zal zijn. De hemel is iets waar we zelf aan moeten werken, hier en nu.

De zin van mijn leven is het nastreven van mijn liefdes en genieten van het leven. Carpe diem!
Plaats reactie