Buurt op grens met Zalk verbijsterd over keuze brandweer
Geplaatst: ma feb 14, 2011 19:39
ZALK / HATTEMERBROEK - De bewoners van de woningen aan de Burgemeester Hardenbergweg, net over de provinciegrens van Overijssel en Gelderland voelen zich in de steek gelaten door de brandweer van IJsselland. Reden is de inzet van de hulpdiensten uit Zwolle, terwijl het korps van brandweer Hattemerbroek veel dichterbij ligt. De achtergrond van deze bizarre manier van alarmeren ligt onder andere in het verleden, maar komt ook door de provinciegrens.
Zie ook / lees ook:
Artikel en video met reacties RTV Oost

Zondagmiddag ontstond er een uitslaande brand in een woning aan de Burgemeester Hardenbergweg te Zalk (zie artikel met reactie). De woning staat, op zo'n 30 meter van de provinciegrens, officieel gezien in de gemeente Kampen, provincie Overijssel en dus veiligheidsregio IJsselland. In dat geval ligt de (bestuurlijke) keuze voor de hulpdiensten bij de veiligheidsregio IJsselland.

Zo doende werden er twee tankautospuiten ingezet uit Zwolle: een van post Zwolle-Noord (op 9,6km afstand) en een van post Zwolle-Hoofdpost (op 12,1km afstand). Daarnaast werd de hoogwerker van Zwolle-Hoofdpost, de slangenwagen van IJsselmuiden en de tankwagen van Kampen opgeroepen.
Juist de tankautospuiten (de voertuigen waar de manschappen in zitten en waarmee een mogelijke eerste redding en bluspoging kan worden gedaan) zijn het punt van de discussie: waarom moet de brandweer van Zwolle (9,6km en 12,1km) de tankautospuiten leveren terwijl op zo'n 4 kilometer afstand in Hattemerbroek ook een tankautospuit klaar staat om uit te rukken?
Volgens de brandweercommandant van Kampen heeft dat te maken met de opkomsttijden van het brandweerpersoneel: in Zwolle zijn er enkel beroepskrachten die 24 uur per dag op de kazerne zitten te wachten op een uitruk. De brandweer van Hattemerbroek kent (op een beroepsbrandweerman na) enkel vrijwilligers die van huis moeten komen. Het moeten opkomen van brandweervrijwilligers zou in zo'n geval 4 á 5 minuten in beslag nemen, aldus de commandant.
Wie echter een blik op de kaarten werpt en zich er wat in gaat verdiepen, zal al snel tot de conclusie komen dat er helemaal geen groot verschil is. De brandweer van Zwolle-Noord moet vanaf de Harm Smeengekade via de Veerallee brug naar de Geldersedijk en Zalkerdijk rijden, om bij Zalk de Burgemeester Hardenbergweg op te rijden en deze helemaal af te rijden tot aan de woning. De rit voor de brandweer duurde gisteren 14 minuten: de uitrukmelding naar de brandweer werd om 15:52 verstuurd. Pas om 16:06 arriveerde het eerste voertuig van de brandweer op de plaats van de brand. Twee minuten later - om 16:08 - arriveerde de brandweer van Kampen en IJsselmuiden.


De brandweercommandant van Kampen stelt dat er sprake zou zijn dat brandweer Hattemerbroek in het geval van een melding pas na 4 á 5 minuten zou kunnen vertrekken vanaf de kazerne. Dat zou inhouden dat de rit vanaf de kazerne aan de Middeldijk tot aan de woning bijna 10 minuten zou moeten bedragen. De rit van 4 kilometer zou in zo'n geval met een gemiddelde snelheid van 24 kilometer per uur afgelegd moeten worden om er daadwerkelijk 10 minuten over te doen. Met andere woorden: de brandweer kan met de 4 minuten opkomsttijd én de 5 minuten reistijd binnen 9 minuten na de melding aanwezig zijn op de locatie. Die laatste 5 minuten is berekend aan de hand van een maximale snelheid van 50km/h binnen de bebouwde kom en 60km/h op de Middeldijk. Met een snelheid van 80 á 100 km/h zou de brandweer dus nog sneller ter plaatse zijn.

We kunnen dus concluderen dat zelfs met de argumenten van de brandweer in Overijssel, de brandweer van Hattemerbroek sneller ter plaatse zou kunnen zijn. De brand brak gisteren op een relatief gunstig moment uit: op een rustige zondag rond de klok van vier uur. Veel verkeer zou er dus niet op de weg zijn geweest. Maar stel je nu eens voor dat de brandweer van Zwolle op een drukke doordeweekse dag in de avondspits naar je brandende woning moet in het grensgebied? Zijn ze dan ook sneller?
De bizarre gang van zaken zou verleden tijd zijn met de komst van één centrale meldkamer in Apeldoorn die zowel de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland als IJsselland zou bedienen. Dat was immers een van de speerpunten van de nieuwe alarmcentrale. In het recente verleden - toen er nog twee meldkamers waren, een in Apeldoorn en een in Zwolle - deden er zich vaker incidenten voor waarbij de hulpdiensten van verder moest komen dan noodzakelijk.
Zo vond er op 22 september van vorig jaar een ongeval plaats op de Polweg bij Wezep (zie artikel). Mogelijk werd er door de 112-beller aangegeven dat het bij Kamperveen was, waardoor de brandweer van Kampen uitrukte. Ter plaatse bleek echter dat het ongeval ruim 1 kilometer op Gelders grondgebied was, in het verzorgingsgebied waar de vrijwillige brandweer van Oldebroek vele malen sneller ter plaatse zou kunnen zijn dan de (in de avond) vrijwillige brandweer van Kampen.
Op 25 februari vorig jaar raakte een auto te water in de brede sloot op de kruising Middeldijk / Burgemeester Hardenbergweg (zie artikel). De auto lag precies op de provinciegrens. De beller naar 112 wist de locatie precies te beschrijven maar desondanks werd de brandweer van Zwolle met de tankautospuit gestuurd terwijl Hattemerbroek op 3 - 4 minuten rijden van de locatie zat.
Bij een ernstig eenzijdig ongeval op 8 december 2009 (zie artikel) verliep de alarmering van de hulpdiensten ook niet vlekkeloos. In eerste instantie kreeg de brandweer van Kampen de melding om ter plaatse te gaan, waarna - volgens de afspraken - ook direct de brandweer van Oldebroek en Hattemerbroek werden gealarmeerd. Maar door een fout bij de meldkamer in Apeldoorn werd Hattem ter plaatse gestuurd. De eerste wagen van Hattem weigerde vervolgens halverwege de rit dienst, waarna de tweede wagen van Hattem werd opgeroepen, in plaats van de veel dichterbij zittende Hattemerbroek. Ondanks dat Noord- en Oost Gelderland bij dit incident in het grensgebied wel werd opgeroepen, verliep het weer niet vlekkeloos. Naar aanleiding van dit ongeval besloot IJsselland de alarmeringen in het grensgebied zelf af te handelen, of de brandweer van Noord- en Oost Gelderland nou sneller zou zijn of niet.
Een iets recenter voorbeeld was eveneens een ernstig ongeval op 29 september van vorig jaar toen een automobilist zwaar gewond raakte toen hij op een shovel aanreed (zie foto's Eddy Bossenbroek - NWVfoto.nl). Het ongeval gebeurde op 1 kilometer van de provinciegrens op grondgebied van gemeente Kampen. Volgens eerdere afspraken zou de brandweer van Hattemerbroek dan opgeroepen worden, omdat die als snelst ter plaatse zouden kunnen zijn. Het verzorgingsgebied lag tot aan het viaduct met de N50. Ook hier werd de brandweer van Kampen opgeroepen. Dat was desondanks niet zo'n probleem, omdat in zo'n geval het hulpverleningsvoertuig ook meegestuurd wordt.
Helaas blijkt dat de woningbrand van afgelopen zondag geen losstaand 'incident' is als je kijkt naar de wijze van alarmeren. Nog schrijnender is juist dat dit bekend is bij de hulpdiensten, maar dat er vanuit de alarmcentrale geen 'extra' voertuig wordt gestuurd die mogelijk dan wel of niet sneller zou kunnen zijn. Vanuit de ogen van de burger zou je toch wel moeten begrijpen dat het - afgezien van een mogelijke centenkwestie - een voertuig uit Hattemerbroek een mooi meegenomen extraatje is als je Zwolle dan toch oproept. Technisch gezien is dat zeer simpel om er bij te alarmeren vanwege de centrale meldkamer.
De bewoners van de grensgebieden rond de Voskuilerdijk, Middeldijk, Burgemeester Hardenbergweg, maar ook bij Zuideinde in de buurt zullen zich waarschijnlijk onjuist behandeld voelen. Dat blijkt ook wel uit het commentaar van een buurtbewoner op RTV Oost en de reacties bij o.a. De Stentor en op StefanVerkerk.nl. De beste tip lijkt vooralsnog om bij het bellen naar 112 een straatnaam te noemen die net 5 meter over de provinciegrens ligt. De kans dat de brandweer dan - vanwege de aanwezigheid van de grenzen - wel iets sneller komt is dan aanwezig. In het geval van een woningbrand waarbij mogelijk nog mensen binnen zijn kan een halve minuut het verschil maken tussen leven en dood. De - zoals het er naar uit ziet - bureaucratische en vooral niet praktische kijk op opkomsttijden zorgt er nu voor dat er minder voertuigen met langere aanrijtijden worden gestuurd terwijl juist meer voertuigen met kortere aanrijtijden levensreddend zijn!
Het is jammer dat er vanuit de politiek in de gemeente Oldebroek hier weinig aandacht aan wordt besteed. Betere afspraken tussen gemeentes, provincies en veiligheidsregio's zouden de oplossing kunnen zijn. Want als zelfs een fotograaf die eerst 4 kilometer moet fietsen(!), daarna nog 2 minuten kan bellen met 112 en dán zelfs nog 2 minuten de tijd heeft om foto's en video te maken alvorens de brandweer gereed is om te gaan blussen... tja, dan weet je dat er iets niet klopt.
- Stefan Verkerk
Zie ook:
Zalker boerderijtje niet meer te redden - De Stentor
Ook problemen tussen Flevoland en IJsselland...
Zie ook / lees ook:
Artikel en video met reacties RTV Oost

Zondagmiddag ontstond er een uitslaande brand in een woning aan de Burgemeester Hardenbergweg te Zalk (zie artikel met reactie). De woning staat, op zo'n 30 meter van de provinciegrens, officieel gezien in de gemeente Kampen, provincie Overijssel en dus veiligheidsregio IJsselland. In dat geval ligt de (bestuurlijke) keuze voor de hulpdiensten bij de veiligheidsregio IJsselland.

Zo doende werden er twee tankautospuiten ingezet uit Zwolle: een van post Zwolle-Noord (op 9,6km afstand) en een van post Zwolle-Hoofdpost (op 12,1km afstand). Daarnaast werd de hoogwerker van Zwolle-Hoofdpost, de slangenwagen van IJsselmuiden en de tankwagen van Kampen opgeroepen.
Juist de tankautospuiten (de voertuigen waar de manschappen in zitten en waarmee een mogelijke eerste redding en bluspoging kan worden gedaan) zijn het punt van de discussie: waarom moet de brandweer van Zwolle (9,6km en 12,1km) de tankautospuiten leveren terwijl op zo'n 4 kilometer afstand in Hattemerbroek ook een tankautospuit klaar staat om uit te rukken?
Volgens de brandweercommandant van Kampen heeft dat te maken met de opkomsttijden van het brandweerpersoneel: in Zwolle zijn er enkel beroepskrachten die 24 uur per dag op de kazerne zitten te wachten op een uitruk. De brandweer van Hattemerbroek kent (op een beroepsbrandweerman na) enkel vrijwilligers die van huis moeten komen. Het moeten opkomen van brandweervrijwilligers zou in zo'n geval 4 á 5 minuten in beslag nemen, aldus de commandant.
Wie echter een blik op de kaarten werpt en zich er wat in gaat verdiepen, zal al snel tot de conclusie komen dat er helemaal geen groot verschil is. De brandweer van Zwolle-Noord moet vanaf de Harm Smeengekade via de Veerallee brug naar de Geldersedijk en Zalkerdijk rijden, om bij Zalk de Burgemeester Hardenbergweg op te rijden en deze helemaal af te rijden tot aan de woning. De rit voor de brandweer duurde gisteren 14 minuten: de uitrukmelding naar de brandweer werd om 15:52 verstuurd. Pas om 16:06 arriveerde het eerste voertuig van de brandweer op de plaats van de brand. Twee minuten later - om 16:08 - arriveerde de brandweer van Kampen en IJsselmuiden.


De brandweercommandant van Kampen stelt dat er sprake zou zijn dat brandweer Hattemerbroek in het geval van een melding pas na 4 á 5 minuten zou kunnen vertrekken vanaf de kazerne. Dat zou inhouden dat de rit vanaf de kazerne aan de Middeldijk tot aan de woning bijna 10 minuten zou moeten bedragen. De rit van 4 kilometer zou in zo'n geval met een gemiddelde snelheid van 24 kilometer per uur afgelegd moeten worden om er daadwerkelijk 10 minuten over te doen. Met andere woorden: de brandweer kan met de 4 minuten opkomsttijd én de 5 minuten reistijd binnen 9 minuten na de melding aanwezig zijn op de locatie. Die laatste 5 minuten is berekend aan de hand van een maximale snelheid van 50km/h binnen de bebouwde kom en 60km/h op de Middeldijk. Met een snelheid van 80 á 100 km/h zou de brandweer dus nog sneller ter plaatse zijn.

We kunnen dus concluderen dat zelfs met de argumenten van de brandweer in Overijssel, de brandweer van Hattemerbroek sneller ter plaatse zou kunnen zijn. De brand brak gisteren op een relatief gunstig moment uit: op een rustige zondag rond de klok van vier uur. Veel verkeer zou er dus niet op de weg zijn geweest. Maar stel je nu eens voor dat de brandweer van Zwolle op een drukke doordeweekse dag in de avondspits naar je brandende woning moet in het grensgebied? Zijn ze dan ook sneller?
De bizarre gang van zaken zou verleden tijd zijn met de komst van één centrale meldkamer in Apeldoorn die zowel de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland als IJsselland zou bedienen. Dat was immers een van de speerpunten van de nieuwe alarmcentrale. In het recente verleden - toen er nog twee meldkamers waren, een in Apeldoorn en een in Zwolle - deden er zich vaker incidenten voor waarbij de hulpdiensten van verder moest komen dan noodzakelijk.
Zo vond er op 22 september van vorig jaar een ongeval plaats op de Polweg bij Wezep (zie artikel). Mogelijk werd er door de 112-beller aangegeven dat het bij Kamperveen was, waardoor de brandweer van Kampen uitrukte. Ter plaatse bleek echter dat het ongeval ruim 1 kilometer op Gelders grondgebied was, in het verzorgingsgebied waar de vrijwillige brandweer van Oldebroek vele malen sneller ter plaatse zou kunnen zijn dan de (in de avond) vrijwillige brandweer van Kampen.
Op 25 februari vorig jaar raakte een auto te water in de brede sloot op de kruising Middeldijk / Burgemeester Hardenbergweg (zie artikel). De auto lag precies op de provinciegrens. De beller naar 112 wist de locatie precies te beschrijven maar desondanks werd de brandweer van Zwolle met de tankautospuit gestuurd terwijl Hattemerbroek op 3 - 4 minuten rijden van de locatie zat.
Bij een ernstig eenzijdig ongeval op 8 december 2009 (zie artikel) verliep de alarmering van de hulpdiensten ook niet vlekkeloos. In eerste instantie kreeg de brandweer van Kampen de melding om ter plaatse te gaan, waarna - volgens de afspraken - ook direct de brandweer van Oldebroek en Hattemerbroek werden gealarmeerd. Maar door een fout bij de meldkamer in Apeldoorn werd Hattem ter plaatse gestuurd. De eerste wagen van Hattem weigerde vervolgens halverwege de rit dienst, waarna de tweede wagen van Hattem werd opgeroepen, in plaats van de veel dichterbij zittende Hattemerbroek. Ondanks dat Noord- en Oost Gelderland bij dit incident in het grensgebied wel werd opgeroepen, verliep het weer niet vlekkeloos. Naar aanleiding van dit ongeval besloot IJsselland de alarmeringen in het grensgebied zelf af te handelen, of de brandweer van Noord- en Oost Gelderland nou sneller zou zijn of niet.
Een iets recenter voorbeeld was eveneens een ernstig ongeval op 29 september van vorig jaar toen een automobilist zwaar gewond raakte toen hij op een shovel aanreed (zie foto's Eddy Bossenbroek - NWVfoto.nl). Het ongeval gebeurde op 1 kilometer van de provinciegrens op grondgebied van gemeente Kampen. Volgens eerdere afspraken zou de brandweer van Hattemerbroek dan opgeroepen worden, omdat die als snelst ter plaatse zouden kunnen zijn. Het verzorgingsgebied lag tot aan het viaduct met de N50. Ook hier werd de brandweer van Kampen opgeroepen. Dat was desondanks niet zo'n probleem, omdat in zo'n geval het hulpverleningsvoertuig ook meegestuurd wordt.
Helaas blijkt dat de woningbrand van afgelopen zondag geen losstaand 'incident' is als je kijkt naar de wijze van alarmeren. Nog schrijnender is juist dat dit bekend is bij de hulpdiensten, maar dat er vanuit de alarmcentrale geen 'extra' voertuig wordt gestuurd die mogelijk dan wel of niet sneller zou kunnen zijn. Vanuit de ogen van de burger zou je toch wel moeten begrijpen dat het - afgezien van een mogelijke centenkwestie - een voertuig uit Hattemerbroek een mooi meegenomen extraatje is als je Zwolle dan toch oproept. Technisch gezien is dat zeer simpel om er bij te alarmeren vanwege de centrale meldkamer.
De bewoners van de grensgebieden rond de Voskuilerdijk, Middeldijk, Burgemeester Hardenbergweg, maar ook bij Zuideinde in de buurt zullen zich waarschijnlijk onjuist behandeld voelen. Dat blijkt ook wel uit het commentaar van een buurtbewoner op RTV Oost en de reacties bij o.a. De Stentor en op StefanVerkerk.nl. De beste tip lijkt vooralsnog om bij het bellen naar 112 een straatnaam te noemen die net 5 meter over de provinciegrens ligt. De kans dat de brandweer dan - vanwege de aanwezigheid van de grenzen - wel iets sneller komt is dan aanwezig. In het geval van een woningbrand waarbij mogelijk nog mensen binnen zijn kan een halve minuut het verschil maken tussen leven en dood. De - zoals het er naar uit ziet - bureaucratische en vooral niet praktische kijk op opkomsttijden zorgt er nu voor dat er minder voertuigen met langere aanrijtijden worden gestuurd terwijl juist meer voertuigen met kortere aanrijtijden levensreddend zijn!
Het is jammer dat er vanuit de politiek in de gemeente Oldebroek hier weinig aandacht aan wordt besteed. Betere afspraken tussen gemeentes, provincies en veiligheidsregio's zouden de oplossing kunnen zijn. Want als zelfs een fotograaf die eerst 4 kilometer moet fietsen(!), daarna nog 2 minuten kan bellen met 112 en dán zelfs nog 2 minuten de tijd heeft om foto's en video te maken alvorens de brandweer gereed is om te gaan blussen... tja, dan weet je dat er iets niet klopt.
- Stefan Verkerk
Zie ook:
Zalker boerderijtje niet meer te redden - De Stentor
Ook problemen tussen Flevoland en IJsselland...
