Wethouder Klein spreekt over het bestemmingsplan bedrijventerrein Wezep-Noord. Als dat plan nog in ontwikkelingsfase is, betekend dat dus ook dat het nog beïnvloedbaar is. De invloed die jij zoekt moet dus vanuit een breder verband komen. Ik lees namelijk duidelijk in het relaas van wethouder Klein dat er verwacht wordt dat ondernemers zelf voorzien in hun zakelijke opslag/parkeer behoeften.
Dat is allemaal nog eens logisch ook. Het probleem zit hem in het feit dat het hier óók (of wellicht vooral) gaat om vrachtauto’s van bedrijven die niet gevestigd zijn in de gemeente Oldebroek en vrachtauto’s van zelfstandige vervoerders zonder bedrijfslocatie. De (meer-)kosten voor een beveiligd parkeerterrein worden dan in principe zomaar door de lokale gemeenschap opgebracht.
De gemiddelde prijs per gebruiker kan wellicht ook erg hoog uitvallen (kosten grond, onderhoud e.d.). Als ondernemers daar niet concreet aan mee willen doen ben je natuurlijk snel uitgesproken met elkaar. Op basis van incidentiele gebruikers kun je immers geen dekkende begroting vast stellen, daar is meer voor nodig.
Ik benader het nu even simplistisch, maar dat past dan ook bij mijn kennis van deze materie, want ik ben niet bekend met de financiële ins en outs, laat staan afspraken die er al dan niet zijn.
De gemeente heeft dus in de huidige status van het bestemmingsplan bedrijventerrein Wezep-Noord rekening gehouden met onbeveiligde parkeergelegenheid. Heel direct gezegd voldoet de gemeente daarmee aan je stelling, maar dan zonder die zeer gewaardeerde en bewonderenswaardige beveiligingsoptie.
Ik kan me echter voorstellen dat er toch nog door belanghebbenden kan worden nagedacht over verdere opties om alsnog de gemeente te overtuigen van mogelijkheden.
- - Gezamenlijke beveiliging van bedrijventerrein waarbij ondernemers en belanghebbenden externe bewaking/toezicht/faciliteit inhuren;
- Transport ondernemers die een optie zien om deze faciliteit op eigen/bestaand terrein te voorzien (dus eigenlijk die rol commercieel overnemen van de gemeente);
- Gezamenlijk initiatief van ondernemers en belanghebbenden die de gemeente een voorstel kunnen aanreiken voor een flexibel inzetbaar beveiligd algemeen terrein;
Bij die laatste denk ik dat aan een terrein waar ondernemers flexibeler zaken kunnen opslaan (dus meer dan alleen vrachtauto’s) voor kortere periodes waarbij financieel de zaken zo onderbouwd zijn dat de gemeente geen algemene middelen hoeft in te zetten voor een dergelijke brede faciliteit.
Er zijn altijd wegen die naar Rome leiden, dus evenzo naar Wezep. Ik denk zo maar even aan gesprekspartners als ondernemersverenigingen, bedrijventerrein vertegenwoordigers o.i.d. Ook iedereen in de directe omgeving (zowel zakelijk als persoonlijk) heeft belang bij veiligheid. Alle situaties die crimineel gedrag (inbraak, diefstal e.d.) aantrekken in een omgeving hebben ook invloed op het algemene gevoel van veiligheid, immers.
Zo maar even wat snel opgeboerde hersenspinsels van mijn kant, maar wellicht zetten mijn euforische naïviteiten enkele daadkrachtige denkers aan tot haalbare oplossingen?
Groet,
Bert-Jan Dokter