Op 7 maart 2007 zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten. Vanaf deze datum zullen er 30% minder Statenleden zijn, in Gelderland zakt het aantal van 75 naar 53 personen. Het belang van een zichtbaar Statenlid in de eigen regio wordt hierdoor steeds belangrijker.

Sinds 2003 maakt Jan Hutten deel uit van de Gelderse CDA-Statenfractie. Op de definitieve kandidatenlijst is hij op een zeer verkiesbare 12e plek geplaatst. Bij een vergelijkbare uitslag als bij de Statenverkiezingen van 2003 haalt het CDA namelijk 16 tot 17 zetels. Hutten “ik ben zelf zeer blij met deze mooie plek. Naast waardering voor mijn inzet van de afgelopen jaren vind ik het ook belangrijk om voor de gemeenten van de Noordwest Veluwe aanspreekpunt te kunnen blijven. Het CDA staat als volkspartij midden in de samenleving. Veel mensen en instellingen weten mij makkelijk te vinden. En ik hen. Hierdoor kan ik in Arnhem (het provinciehuis) problemen aankaarten, voorkomen of (mede) oplossen. Zo blijft bv. buslijn 100 door Wezep rijden en verdienen veel meer mensen op de Veluwe hun boterham in de recreatiesector. Politiek is altijd een samenspel van mensen en ik vind het belangrijk dat de Noordwest Veluwe in Arnhem wordt gehoord”.
Als een van de weinige Statenleden in Gelderland is Hutten onlangs een eigen website gestart. Via http://www.janhutten.nl kan iedereen de komende jaren op de hoogte blijven van zijn activiteiten. Ook is op de website informatie over zijn persoon te vinden. Tot aan
7 maart zal er uitgebreid verslag worden gedaan over de vele CDA-campagneactiviteiten die in Gelderland plaatsvinden. Op de site zijn ook 10 nieuwsbrieven te vinden over de inzet van Hutten tijdens de afgelopen vier Statenjaren.
Jan Hutten hoopt dat op 7 maart de inwoners van de Noordwest Veluwe massaal gaan stemmen: “De provincie doet er echt toe. Of het nu Jeugdzorg, provinciale wegen (veiligheid), milieu, bedrijventerreinen, leefbaarheid platteland, woningbouw of kulturhuser zijn, in veel zaken is de provincie aanjager of eindverantwoordelijk”. Uiteraard hoopt Hutten voor de komende vier jaren als CDA-er op directe steun vanuit de inwoners van de gemeenten Elburg en Oldebroek. Meer informatie: http://www.janhutten.nl