50 Wezepers geven invulling aan nieuwe centrum

Plaats reactie
Redactie
Redactie
Contacteer:

Bericht door Redactie »

Wezep 15 maart – Een aantal mensen die de voorlichting avond over het nieuwe centrum bezochten gingen gelijk naar huis toen ze hoorden dat ze geen compleet plan voorgeschoteld kregen. De overgebleven mensen pakten de uitnodiging van de gemeente wel aan en gingen in groepjes aan het werk om invulling te geven aan het nieuwe centrum.

Afbeelding

De ondernemers hebben zelf hebben slechts een schets van het nieuwe centrum zoals zij die graag zien. De vertegenwoordiger van de ondernemers wil echter geen tekening laten zien en niet meer kwijt dan dat het totale winkel oppervlakte vergroot wordt van 12000 vierkante meter naar 15000 vierkante meter. Ook weet hij te vertellen dat de ondernemers al enkele jaren bezig zijn met plannen voor herinrichting centrum.
Nu de ondernemers hun plannen niet willen presenteren zijn de aanwezige inwoners van Wezep aan zet en mogen aangeven waar het nieuwe centrum aan moet voldoen.
Wat moet waar komen en hoe. Hieronder enkele wensen:

Apotheek en bank naar locatie Dorpshuis
Bibliotheek waren de meningen nog over verdeeld
Wonen geen bezwaar, maar waar moeten al die auto’s parkeren
Aandacht voor hangplek ouderen
Openbare toiletten
Oorlogsmonument (hoeft) niet meer in centrum maar op een waardige plaats in Wezep
Gelegenheid waar je koffie en thee kunt drinken, ruim opgezet zodat deze ook geschikt is voor minder validen.
VVV kantoor
Ruimte voor markt
Aandacht voor vrachtverkeer
Er werd zelf geopperd om een flaneer boulevard aan te leggen tussen het economische en maatschappelijke centrum
Meer verschillende winkels

Gezien het belang voor de inwoners van Wezep is het jammer dat er niet meer mensen aanwezig waren om ook hun ideeën en wensen naar voren te brengen. Op 24 april zal er weer een bijeenkomst zijn waar de ideeën van inwoners en ondernemers in een aantal uitgewerkte plannen getoond zullen worden.

Afbeelding
Het maatschappelijke en economische centrum

Afbeelding
De indruk van deze teksten lijkt het toch alsof alles al flink voorbereid is, dus helemaal blanco beginnen de aanwezigen niet aan hun opdracht. En in tegenstelling van wat de vertegenwoordiger van de ondernemers beweert, gaan de geruchten in Wezep dat de ondernemers al een volledig uitgewerkt plan hebben.

U kunt vrij reageren en aanvullingen plaatsen op dit bericht, klik op "Nieuw Antwoord" U vind deze knop links boven en onder het bericht.
Oldebroek.net - Door, voor en van inwoners uit de gemeente Oldebroek.
Trainer Denman
Contacteer:

Bericht door Trainer Denman »

En wat betekend uitbreiding voor omliggende woningen?
Ik denk bv aan de spireastraat e.d.
Wim Westerink

invulling nieuw centrum...

Bericht door Wim Westerink »

Jammer...
je kunt je afvragen had dit niet al eerder bedacht kunnen worden (gemeente..?) ...nu ik lees dat er voorstellen zijn om de bank/apotheek naar locatie dorpshuis te verplaatsen...
Als simpele burger vraag ik me dan nogmaals af had men dit echt niet 6 à 7 jaar geleden kunnen bedenken...??

En er toen al in één keer een soort van kulturhuus kunnen bouwen...,inclusief bibliotheek...?

Hierin had men ook het dorpskantoor op kunnen nemen ....
eventueel had dit gelijk geintegreerd kunnen worden met de bouw van het Agnietencollege, en dan met name het aula gedeelte van de school en de grote zaal van het dorpshuis...
Immers in eeen plaats als Wezep ontbreekt het nog altijd aan een echte grote (theater) zaal..! Muziekverenigingen/koren en bands zijn nog altijd aangewezen op een sporthal, kerk of horeca gelegenheid om hun kunnen aan het publiek te laten zien en horen..
Buiten de avond uren kan dan zo'n ruimte uistekend functioneren als aula/kantine voor de school....
zelf weet ik dat de gemeente hier ooit plannen voor had....

Als conciërge op deze school maak ik elke dag mee dat een groot aantal leerlingen in een veel ten kleine aula gepropt moet worden....
Dan heb ik het nog niet eens over het aspect veiligheid, waarin de gebruikersvergunning voorschrijft hoeveel personen zich er op één m2 mogen begeven...

Kortom: plannen maken OK..., maar (gemeente..) kijk is verder als je neus lang is...
keessie b

Bericht door keessie b »

waarom geen openheid van de ondernemers? zijn deze mensen dan voor jan ...naar deze avond gekomen?de plannen en tekeningen gaan toch via de gemeente?als er 24maart nog geen tekeningen en plannen zijn komen de mensen weer voor niets.graag meer duidelijkheid.
Bert-Jan

Back to the future

Bericht door Bert-Jan »

Oldebroek vraagt aan ondernemers, eigenaren en burgers hun visie over veel meer dan alleen het winkelcentrum. Een bouwtekening van winkelplannen en panden vormt geen visie op dat geheel, want dat geheel gaat over een economisch hart, een cultureel-maatschappelijk hart en alle denkbare invloeden op het centrum gebied in Wezep.

De gemeente wil graag verder kijken dan de neuzen lang zijn. Ze gaan in overleg met iedereen die op zijn of haar niveau te maken hebben met het centrum. De een heeft er zijn/haar bedrijf gevestigd, de ander woont er en weer een ander maakt gebruik van de diensten en infrastructuur.

OK, misschien had het allemaal eerder gekund. In 2001, maar misschien ook wel toen de Meidoornpassage überhaupt nog bedacht moest worden. Feit is dat we nú voor de vragen staan die tot visie en beslissingen moeten leiden. Daar moeten we met z’n allen over mee willen praten, lijkt me.

De gemeente zet geen streep door scholen, bedrijven, huizen of wat dan ook, zeker niet zonder overleg. Men wil, net als in Oldebroek vorig jaar, samen met betrokkenen praten, zodat ze uit die gesprekken de randvoorwaarden kunnen opmaken.

Die randvoorwaarden worden dan naast elkaar gelegd en de gemeente zal ook haar eigen visie daar heus wel bijleggen, daar heb ik geen twijfel aan. Gevolgen wil men juist tot op hoog niveau kunnen inschatten, vandaar die brede visie wens.

Op 24 april laat men dan het vertaalde beeld zien. Dat beeld is dan niet alleen een schets van de situatie, maar ook het bijbehorende eerste kostenplaatje. Dat laatste zal een zeer bepalende factor zijn. Zo werd er vaak gezegd dat ondergronds parkeren in het Winkelcentrum een oplossing is, maar ik kan me ook bedenken dat het aanleggen ervan een kostbare kwestie zou kunnen zijn.

Natuurlijk zie ik ook het “mosterd na de maaltijd” principe. Er zijn nu eenmaal al zaken in Wezep geregeld die nu ineens ongelukkig lijken uit te komen. Die zaken hadden echter ook vaak niet kunnen wachten. Achteraf is alles zo makkelijk bij elkaar op te tellen, immers. Berouw komt na de zonde, maar laten we niet in zak en as blijven zitten.

De gemeente wil anno 2007 dergelijke zaken zoveel mogelijk voorkomen en een plan opleveren waarin een visie vastgelegd wordt die houdbaar is tot circa 2030. We weten allemaal dat als we samen in 2029 bij elkaar gaan zitten en alles nog eens onder de loep nemen, dat we dan genoeg “ongelukjes” zullen kunnen vinden. De tijd en toekomst leren ons altijd meer dan het inzicht en vooruitblik van de dag, nietwaar?

Nogmaals, de gemeente beperkt zich niet tot het denken binnen de grenzen van het Meidoornplein. Ze ziet in dat de gevolgen veel weidser zullen zijn. Een tekening van winkelpanden zegt ons immers niets over aanvoer routes, verkeersdruk, parkeergevolgen, winkelaanbod en ga zo maar door. Ik heb die tekeningen die er zouden zijn ook nooit gezien en zie dat niet als een gemis.

Ik woon ook in Wezep en heb, mede dankzij enkele mooie ideeën van ondernemers en burgers, al een plaatje in m’n hoofd. Ik ben ook bij de ondernemers bijeenkomst geweest. Daar is die eerdere tekening van MKB Vastgoed ook niet getoond en ook niet besproken. De ondernemers kregen exact dezelfde vragen en gezamenlijke opdracht als de burgers gisteravond. Op beide avonden hoorde ik verrassende ideeën en ook opmerkelijke overlappingen van meningen.

Ik meen te kunnen concluderen dat de gemeente ook blij verrast is met de aangereikte visies en kaders. Daar kunnen ze vast en zeker iets mee en zúllen ze ook iets mee.

Ik snap dat er nog de wereld aan vragen zijn, ik heb ze namelijk zelf ook.

Als iemand echt brandende vragen heeft, neem dan contact op met de gemeente, met een politieke partij, maar wacht er dan niet onnodig te lang mee. Nu kunnen geluiden nog bijdragen aan het denkwerk in Oldebroek. Ik besef me dat de snelheid erg onverwachts en overrompelend kan ervaren worden. Laten we dan allemaal maar even bijschakelen, want voor mij geldt hetzelfde.

Ik heb een voorstel:

Stuur brandende vragen of ideeën naar oldebroek@pvda.nl, dan zorg ik wel voor de routering. Alles wat de openbare discussie in leven kan houden kunt u natuurlijk hier kwijt. Er lezen vast ook andere politici mee ;-)

De toekomst van Wezep ligt niet in het verleden, dus laat u niet beperken of tegenhouden door die zaken. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst (ook niet als het negatieve resultaten bleken, gelukkig).

Hartelijke groet,

Bert-Jan Dokter
keessie b

Bericht door keessie b »

wat ik van horen zeggen is,dat die hele hoek muziektent,rabobank,postkantoor,bibliotheek,apotheek plat gaat,en er winkels komen.dan blijft nog het grootste probleem parkeren.dubbeldeks boven de grond? maar als dit klopt,wat zou dat een geldverspilling zijn.die gebouwen en grond zal de gemeente moeten kopen 3000x....m2. is het niet beter een tweede winkelcentrum te bouwen? in noord of richting hattemerbroek?en kan de markt ook verplaatst worden dat zal een stuk minder verkeersoverlast zijn. :idea: :idea: :roll:
Plaats reactie